Fortimel
Jag skulle vilja veta varför det anses så bra att ge fortimel till vuxna, sjuka/matvägrande, marsvin?
Jag har fått lära mig att marsvin är strikta veganer, bortsett från modersmjölken dem får i sig som ungar samt fosterhinnor/efterbörd vid förlossning.
Som vuxna äter marsvin bland annat fiberrik kost för att hålla magen igång, och har ett matsmältningssystem som skiljer sig avsevärt mycket från människan.
Fortimel är en animaliskt baserad ersättningsdryck för människan då den inte kan få i sig normal mat och dess näring. Den rekommenderas inte till laktosintoleranta och innehåller 0g Kostfiber.
100ml Fortimel innehåller:
100 kcal
10 g protein från mjölkprotein
2,1 g fett från raps- och solrosolja
10,3 g kolhydrat från maltodextrin, laktos och sackaros
Mineraler:
50mg Natrium
200mg Kalium
90mg Klorid
280mg Kalcium
200mg Fosfor
42mg Magnesium
3mg Järn
2,3mg Zink
Utifrån detta, anser ni att produkten är optimal att ge ett sjukt veganskt djur? Gissningsvis skulle en animalisk produkt utan fibrer göra mer skada än nytta för en marsvinsmage? Marsvin har även väldigt skilda mineralbehov från människan. Vill betona att jag varken är eller tror mig vara någon veterinär eller expert i sammanhanget men för mig känns det orimligt att ge fortimel till våra vuxna grisisar.
Lite såhär spontant känns en produkt som Critical Care mycket mer optimalt då det sätter igång magen och är näringsmässigt sammansatt för just gnagare.
I princip håller jag med dig, men man får komma ihåg att tipsen om Fortimel stammar från en tid före allt vad Critical Care och andra mer marsvinsanpassade produkter heter. Critical Care är otroligt bra tycker jag. Jag minns hur förvånad jag blev första gångerna jag använde det, hur bra marsvinen svarade på det.
Jag vet inte hur andra använder fortimel, men för mig fyller CC och fortimel lite olika syften. CC är oslagbart för att hålla liv i marsvin som matvägrar och få igång dem igen då det håller igång magen. Fortimel är däremot mycket mer energirikt och är bra för att snabbt ge mycket energi. T.ex. en hona som är lite på gränsen till toxikos, eller en unge som halkat lite efter och behöver en boost för att orka hävda sig bland de andra ungarna. Ingenting att leva uteslutande på i flera dagar alltså. Ibland kompletterar CC och fortimel varandra bra. Kanske finns det något annat som fungerar bättre än fortimel till det syftet? Jag vet inte. Jag tycker inte att druvsocker i vatten har fungerat lika bra, men det kan ju vara en slump också. För mig har fortimel fungerat bra vid de här tillfällena, så därför fortsätter jag med det.
Tack för svaret.
När jag började med marsvin kändes det som allmän kunskap att alltid ha bland annat fortimel hemma. Jag har aldrig ifrågasatt om varför utan antog bara att det handlade om det höga näringsinnehållet. Jag har läst flertalet gånger att detta är bra att ge tex vid tox.
När jag själv sedan fick uppleva detta hemska med två honor gav jag dem den rekommenderade mängden fortimel (exakt hur mycket det var minns jag ej, men vet att jag satt där med en spruta i deras munnar några gånger både dag o natt). Ett dygn senare fick båda honor grav diarré.
Till en liten unge som aldrig kom igång med att äta har jag gett fortimel en gång - med samma resultat dvs diarré. Samtliga av dessa djur fick avlivas. Otroligt tråkigt, men självfallet kan jag inte knyta något definitivt band till just fortimelen då jag inte lät obducera djuren.
Jag är så otroligt nyfiken på just hur man anser att detta komplement, som ju verkar väldigt opassande för marsvin, anses gynna under tillfällen då ett marsvin redan är försvagat. Låt säga en 4-åring som matvägrar pga sjukdom får i sig fortimel - animalier dennes mage inte erfarit sedan den var bejbis, hur kan magen rimligtvis må bra av det?
Men så måste det nästan vara, ett tillskott från en svunnen tid då det inte fanns annat.
Som snabbfix med energi har jag gett grönsaksjuice med askorbinsyra :)
Knepigt! Det har jag aldrig varit med om faktiskt, men det borde ju kunna variera stort hur känsliga magar de har, både mellan ras och individ tänker jag mig.
Kopplar inte fortimel med diarre men håller med CC är bättre.Dock är Fortimel bra att "kicka" igång dem.
Det tror jag absolut! Upplever många skillnader i hälsa och tålighet beroende på raserna jag haft hemma. Har tex aldrig haft en toxande skinny eller ens förlossningskomplikationer hos dem, rex o långhår har däremot överrepresenterat den kategorin här. Skinnysarna är mer infektionskänsliga tex.
Tror helt klart att olika raser har olika tåliga magar/system i överlag.
Kan ju inte säga att det absolut berodde på fortimelen, men det var det enda dessa tre djur hade fått i magen. Kanske en kombo av CC och fortimel går bättre, eller att djuren i överlag äter av något annat kan ju göra mycket.
Men misstror att jag någonsin mer kommer använda fortimel, de få gångerna sådant tillskott krävs har det funkat bra med CC eller hö- och grönsakspuré jag gjort i mixern.
Bra med Fortimel är väl att man kan få tag i det enkelt (alla apotek), att det är flytande och innehåller alla(?) näringsämnen. Jag har räddat toxande honor genom att stödmata dem med Fortimel. Jag har dock också trugat i dem enstaka grässtrån, höstrån och/eller kligröt och man kan väl inte utesluta att det är det som räddat dem, eller kombinationen. Jag tror det är jätteviktigt att få i dem fibrer för magen, för att inte försämra tillståndet ytterligare. Har inte haft någon diarré, men de som inte blivit bättre har ju dött ganska snart så jag har inga långa observationer.
Jag har alltid stödmatat ungar med Babysemp. Diarré är vanligt hos sprutmatade ungar även för mig (de som fått diarré har inte överlevt), så det behöver inte bero på Fortimelen i ditt fall.
Critical Care verkar överlägset för vuxna djur, men jag har inte haft tillfälle att testa det ännu.