Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2225 ggr
Josefinfinfin
2013-10-15 16:42
0

HJÄLP

Jag vet inte hur jag ska göra, mina marsvin är jätterädda.. Vi fick de i lördags, så idag är det för fyra dagar sedan. De äter pellets och grönsaker men väldigt lite hö, och de har inte rört vattnet i vattenflaskan som vi har på kanten av buren. Ibland ser vi dem vara ute och äta och så, men så fort jag eller min pojkvän går fram till buren så blir de jätterädda och springer och gömmer sig. Provade igår att hålla en morotsbit i handen och försökte mata var och en, men de vågade inte komma fram till min hand..

Är det normalt att de är så rädda? Vad kan jag göra för att få dem mindre rädda för mig? Hur ska man börja?

idipidi
2013-10-15 16:55
0

De flesta marsvinungar är rädda när de precis flyttat till ett nytt hem. Sen varierar beroende på hur mycket de har blivit hanterade och vad de har för personlighet. Hus ska de ha, men gärna sådana med en helt öppen sida, alltså inte bara en liten dörr som öppning mot omvärlden.

Var inte rädda att plocka upp och kela med dem! Mota in dem i ett hörn så att ni får tag på dem och börja vänja dem vid att sitta i famnen och hanteras.

Josefinfinfin
2013-10-15 17:09
0

Jo, men de är lika rädda som första dagen.. Är det normalt? De kommer från en uppfödare som håller på mycket med sina marsvin så de är ju handvana och så.  Vi hade två hus där det var en liten dörr bara som öppning, men hörde att det är svårare att få de tama då? Så nu har vi en trätunnel där den ena hänger och sen lade jag en stor hög med hö där den andra gömmer sig..

Ska man börja plocka upp dem redan nu? Eftersom de inte ens vågar äta gurka eller något från min hand känns det så dumt på något sätt.. Men jag vet inte riktigt hur jag ska börja för att "träna" dem tama, ja du förstår? :/

idipidi
2013-10-15 17:14
5

Att våga ta grönsaker ur handen när man är i buren brukar dröja ett tag. Plocka upp dem istället och sitt med dem i famnen och få dem att känna sig trygga där. Mata med gurka och annat gott.

Jag har aldrig förstått mig på de här tipsen om att först vänja marsvinen vid att ta mat ur handen i buren. Då måste man ha ett extremt tålamod och jag har väldigt svårt att tro att marsvinen skulle bli tamare av det? De tamaste marsvin som jag vet har alla blivit hanterade mycket från början, att man inte varit rädd att plocka upp dem ur buren - ofta.

Josefinfinfin
2013-10-15 17:22
0

Jaha okej, många som säger att man ska göra det först haha..

Ja okej, det kanske är det bästa då, att plocka upp de ur buren så mycket som möjligt! :) Men det här med att de blir jätterädda så fort någon ställer sig upp, kommer det kanske försvinna då också eller hur tränar man bort det?

Tack så jättemycket förresten!

Linnet
2013-10-15 17:33
0

Marsvinungar är rädda, men som sagt man ska inte vänta ut dom och tro att det blir bättre utan att man gör nåt, man måste ta upp dom och hålla på med dom. Just att mota in dom i ett hörn är ett bra sätt, då slipper man jaga runt dom med handen i buren.

Vi tog hand om två honor en gång som var ca 3-4 månader gamla, dom hade bott i ett uthus och var inte så mycket hanterade. Dom var extremt rädda och bokstavligt talat klättrade på burgallret vid minsta rörelse eller ljud, men även dom blev tama med tiden.

Lillyrod
2013-10-15 17:45
0

Säg nånting innan du reser dig upp eller när du närmar dig buren. Det har hjälpt här med våra små. Om du pratar mycket med dom så vänjer dom sig och blir inte lika rädd för plötsliga rörelser. När jag sitter vid buren och tänker gå därifrån så talar jag om det först. Då är dom med och blir inte lika rädda även om dom hoppar till ibland.

Josefinfinfin
2013-10-15 18:15
0

Okej, får försöka göra så då, ta upp dem och kela så mycket som möjligt! Tack så mycket!

emmaaslund
2013-10-15 22:42
1

Jag brukar också precis som #6 tipsar om säga något till marsvinen om jag varit stilla en längre stund i marsvinsrummet, innan jag ställer mig upp. Bara för att förbereda dem på att stora människan kommer röra på sig nu och för att påminna dem om att jag är kvar i rummet, haha. Det fungerar bra här också med en liten förvarning :)

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Josefinfinfin
2013-10-16 15:02
0

Ja okej, ska försöka tänka på det då. Tack så mycket!

Josefinfinfin
2013-10-16 15:03
0

Förresten, de har inte heller druckit någonting ur vattenflaskan sen de kom, fast de hade en vattenflaska hos uppfödaren tidigare..

Är rädd att de inte får tillräckligt med vätska? Brukar marsvinen dricka ur den utan problem?

[[tjattehonung]]
2013-10-16 19:06
0

Det kan ta lite tid innan de kommer igång med att dricka. De kommer nog igång när de blivit mer säkra, och om du ger dem grönsaker med mycket vatten i dricker de inte så mycket ens om de hade vågat.

Josefinfinfin
2013-10-16 20:11
0

Aha okej, då är det väl bara att vänta då! Hur lång tid brukar det ta ungefär? Mer än en vecka? Jag brukar ge vitkål, morötter och ibland gurka eftersom de inte dricker något haha..🙂