Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 6284 ggr
Martina6574
2013-10-16 07:04
12

:)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gjorde ett inlägg tidigare om mitt marsvin Nisse, han hade en jätte stor knöl på halsen. Igår när jag kom hem, visade det sig att det var en böld och inte en tumör som vi trodde. Han hade tid hos veterinären idag kl 7 för avlivning eftersom han knappt kunde äta. Det luktade i hela huset. Vi höll nog på med honom i nästan 2 timmar för att få rent och massa. Först klämde vi ut allt, och det var minst 1 dl vätska som kom ut, sen badade vi honom eftersom hela han luktade och var kladdig. Ja, det var tur att den sprack igår, annars hade han inte levt imorgon. Idag åker vi till veterinären iallafall och kollar litegrann. Den kanske måste tömmas lite mer. Han är sig själv nu, han springer runt som en duracellkanin och är jätte lycklig!

idipidi
2013-10-16 08:25
5

Men oj! Fick du alltså rådet att det var en tumör? Jag skulle blivit superförvånad om en så där stor knöl på halsen varit en tumör och inte en böld. Hoppas verkligen att det går bra nu. Håller tummar!

Wilmazz
2013-10-17 09:19
1

Så roligt!! Att han mår bra igen! Härligt.

Lycka till nu med att få han på topp igen!

Eulwen
2013-10-17 10:33
1

Jösses det var nog det värsta jag sett… Hoppas han kryar på sig nu.

[Gladamarsvin]
2013-10-17 12:42
1

Hoppas han kryar på sig

Ssjostedt
2013-10-17 16:34
2

Krya på dig Nisse!

[Aquelegia]
2013-10-17 18:15
2

Jag förstår inte okunskapen hos veterinärer. Man kan ju inte annat än bli lite sur.
Är förvånad över att det inte tagits något stickprov på knölen. Det första man bör utesluta torde ju vara just en varböld. Suck, tänk om bölden spruckit EFTER avlivningen. Gud så skönt att Nisse fick vara kvar i livet. All lycka med att bölden läker fint. Så fri lilla nisse måste känna sig nu utan en stor klump på sidan av halsen😃

idipidi
2013-10-17 19:03
0

#6 Fast jag tolkade det som att hon inte tidigare varit hos veterinären utan fått råd här inne att det kan vara en tumör?

[Aquelegia]
2013-10-17 19:09
0

#7 Nope, i tråden rådde alla henne att gå till veterinär och de flesta gick åt böldhållet i funderingarna. Såg ingen som nämnde tumör. Sedan trodde jag att marsvinet varit hos veterinär för bedömning då avlivning verkade vara något man bestämmer efter en undersökning.
Drog en förhastat slutsats😟
Kanske för jag läste tråden om sellnicmarsvinet innan detta då veterinären felbedömt.

idipidi
2013-10-17 19:11
0

#8 OK. :) Jag tolkade vi som "jag och folk här inne". Tur om det inte var så! Däremot tror jag fortfarande inte att marsvinet varit hos veterinär tidigare.