Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2494 ggr
MoaIndra
0

Hjälp!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ena hona har haft Ohyra men det var ganska länge sen men veterinären sa att jag skulle fortsätta spraya in henne med en spray jag fick där, han sa även att jag ska borsts henne när jag sprayat in henne så att det inte klibbar ihop till stora tovor. Men när jag borstar henne skriker hon och rycker in huvudet in under magen och rätt upp i luften och in under magen igen, så håller hon sedan på och viftar med huvudet och skriker. Det rycker även till på rumpan när jag borstar henne (detta händer bara när jag kommer ganska långt bak på ovansidan rumpan) jag borstar så löst att borsten nästan inte ens nuddar henne men ändå då gör hon så här. Det lossar även STORA tussar päls fastänsg borstar väldigt löst. Den sidan av hårtussen som suttit fast på hennes kropp är som att hon har mjäll typ det är helt fullt med vita hårda bollar jag vet inte hur jag ska förklara det bilden jag tagit är väldigt dålig men jag hoppas man ser något i alla fall. Jag är så orolig att det ska vara något allvarligt fel:(

MoaIndra
0

Glömde skriva att hon bara beter sig så här när man borstar henne, när man klappar henne så njuter hon bara av det, hon fäller stora tuvor päls IBLAND när hon springer men det är inte alls ofta jag hittat tussar av hennes päls i buren lekhage elr andra ställen

MoaIndra
0

Så här ser hennes borste ut ska enligt djurafärer vara en massage borste

Lilje
0

Vad är det för Ohyra hon blivit behandlad för och vad är det för sprej som du pratar om? Marsvinsohyror brukar inte behandlas med det. Det låter som att det är väldigt obehagligt för henne att bli borstad, och att hon fått mycket mjäll eller kanske rentav svamp på rumpan.

Det finns Fungoral-schampoo på apoteket som fungerar bra mot mjäll.

MoaIndra
0

Hon hade sellnic (stav) sprejen var igentligen inte mot sellnic utan jag fick ett schampo men sprejen var för att hon inte skulle få någon annan Ohyra av schampot typ det var i alla fall veterinär från smådjursjukhuset som gav det till mig kan ta kort på flaskan

MoaIndra
0

Såhär ser sprejen ut vätskan i är gul vit och stinker apa

_Charlie
5

Sellnic behandlas med Stronghold som är receptbelagt, inget annat. Det borde tjejen veta om hon är veterinär. Sprayet du har kommer inte bota sellnic'en, och det finns inget sellnic-schampo, och utan behandling dör marsvinet till slut. Besök en riktig veterinärsstation i stället så du får rätt hjälp.

Lilje
1

Sellnic är marsvinskabb och är mycket smittsamt, det betyder att även burkompisen behöver behandlas för detta och att du behöver sanera marsvinens närmiljö. Ska behandlas med Stronghold, vet att vissa har testat Ivomec också men det ska inte vara lika effektivt.

Wilmazz
0

Som ovan, veterinär för att skriva ut medicin. Superviktigt! Sedan C-vitamin. Jag fick skäll av vetrinären för att jag inte gett C-vitamin VARJE dag i vattnet (C-brus fungerar bra) jag tyckte att jag som är vegetarian ger massor av grönt ill mina marsvin. Men NÄ!! DET SKULLE JAG INTE GÖRA!! De ska äta torrt fint hö(Gräsätare)  så de självmant dricker mycket vatten med C-vitamin. Våra grönsaker ger inte tillräckligt med C-vitamin. Marsvinen får inte sig tillräckligt av det gröna.

Så jag har gjort som han sagt och mina djur är jättefina. Dock lite munsvamp på det ena efter för mycket syrliga äpplen nu i äppletider, det är ofarligt och brukar försvinna när de inte får så mycket syra.

Sellnick är mycket plågsamt, kräver mycket städning. Du måste SANERA buren  vid varje byte, alla djuren behandlas.

Borsetn du visade hatar alla mina marsvin, de har också en sådan, en vanlig kam fungerar bättre. Jag tror att den sticks, den är ju som små nålar….

Detta under gäller inte sellnick utan mer om marsvinet har klåda av svamp eller torr hud:

Fungoral är mot svamp och MYCKET starkt, jag skulle INTE använda den. Svamp tas bort lätt med äpplecidervinäger! Men blanda inte för starkt. 1/5 del vinäger och resten vatten spraya på efter bad, akta ögonen på grisen. Luktar inte gott, men lukten försvinner när marsvinet torkat. Och ja lägg marsvinet i en handduk och torka pälsen på vanligt vis. Innan bad kan det var bra att smörja in marsvinet med olja-det löser upp smuts och fett utan att torka ut, bada som vanligt med ngt snällt som du brukar använda, om marsvinet inte har torr hud. Sist på med äppelcidervinägerblandningen. (Om marsvinet har svamp eller klåda)

Låter inte så glamoröst, men det är snällt mot marsvinet och miljön(Och din plånbok)

bohan85
2

Hon måste få behandling snarast, sellnic leder till en plågsam död om den är obehandlad. De får kraftiga kramper av klådan och kan senare dö. Jag skulle fundera på att ev anmäla din veterinär för felbehandling?

Hon måste få Stronghold på recept för behandling snarast!

Svarttusch
5

#8 Jag skulle tyvärr inte lita på en veterinär som säger att det inte går att tillfredställa C-vitaminbehovet med grönsaker. Ett marsvin på 1 kg behöver 1 blad vitkål om dagen för att få tillräckligt med c-vitamin. Några gram paprika eller några gram broccoli. Så om man ger 2 olika bra grönsaker per dag behövs ingen tillsats. Dessutom är c-vitamin känsligt för solljus så c-vitaminen stannar inte länge i vattenflaskan. 

Vi är otroligt många marsvinsägare på iFokus som enbart ger grönsaker och det är få som haft problem med c-vitaminbrist.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Svarttusch
0

Jag vill tilläga att jag inte menar att man ska ge "minimum" för lagrade grönsaker vet man inte hur näringsvärdena ser ut, men ger man två olika grönsaker eller dubbelt av en bör man mätta behovet av c-vitamin.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Fridaaaa
1

#8 Jag säger som #10 ang veterinären där, det går alldeles utmärkt att tillfredsställa marsvinens behov av c-vitamin via grönsaker. Gör jag med mina, de är fina i pälsen, bra hull och mår prima.
Brustablett är onödigt, samt att de inte får i sig några direkta mängder heller, många sorter innehåller socker dessutom (så måste man kolla noga i så fall). Om man inte tror att marsvinen får i sig tillräckligt via grönsaker, rekommenderar jag att ta på lite askobin på (finns i kryddhyllan i affären), några gånger/vecka, på någon grönsaksbit, det är ren c-vitamin, bättre än brustabletter och droppar man köper.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MoaIndra
0

Vad brukar du ge för grönsaker? Vet inte om det innehåller c-vitaminer men det ända jag får i mina grisar är morot sallad broccoli och paprika ibland lite äpple men det är inte alls ofta äpple duger :/ Innehåller gräs c-vitaminer elr är det bara godis för dem?

Fridaaaa
0

#13 Menar du mig eller vem menar du?

Jag ger mina vitkål, spetskål, broccoli, persilja, blomkål, grönkål, paprika… Inte allt på samma gång, varierar.

Morot är  godis, sallad och äpple också. Eller ja morot är det delade meningar om men jag anser att det bara är godis mer, inte som basmat.

Gräs utifrån har mycket nyttigheter men nu vid denna årstiden är det inte så mycket.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MoaIndra
0

Oj sorry ipaden är inte på min sida idag den laggar väldigt mycket och tar bort och lägger till ord när jag skriver men ja jag menade dig #14