Torr hy
Min skinny har ganska så torr hy emellanåt, och idag var den jättetorr om man jämför med vad den brukar vara. Jag har hört att man kan smörja in hyn på skinnys, men av egna erfarenheter med min egen hy så blir den torrare när jag smörjer in mig.
Så hur ska jag göra? Ska jag smörja in honom eller inte? Och isf vilken lotion ska jag använda? (Som är i ett överkomligt pris) 🤔
Jag puttar upp denna fråga. Hoppas någon som har skinnys kan svara.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Du kan smörja, välj en parfymfri fet hudkräm som är snäll mot huden och ha grisen i famnen tills det torkat in. Helosan eller nån med aloe Vera i vet jag att många brukar rekommendera. du kan även bada grisen och ha lite babyolja i vattnet. :)
Ofta är det död hud som sitter fast. Marsvin med päls verkar kunna göra sig av med död hud mycket bättre, eller så kanske skinnys byter hud mycket oftare än marsvin med päls? Mina skinnys har behövt badas lite då och då. Antingen med olja i vattnet, eller att man först smörjer med olja och sen badar dem. Då brukar det lossna massor av hud och de blir mjuka och fina i huden igen. Möjligt att det är olika på olika skinnys också, jag har bara haft ett fåtal själv.
Jag tycker att du ska köpa mandelolja på Hälsokost till marsvinet.
Babyolja innehåller mineralolja(från petroleum industrin(bensin), den skulle jag inte använda, utan ta ngt som är okej att han slickar på) Är mandeloljan för dyr för dig så använd olivolja, den är mycket fetare och blir lite kladdigare, men är väldigt effektiv mot extrem torr hud.
En bra ide kan vara att först smörja in med oljan, sedan ett bad utan något annat än olja och vatten - så som beskrivet ovan. Ta upp lilla grisen och torka den torr. Mandelolja är inte superfet utan går in fint i huden. Du kan göra på samma sätt i vinter med dig själv -smörj in din med oljan INNAN dush, duscha och använd bara lite dushtvål på vissa ställen, sedan är det bara att torka sig. Inga lotioner behövs och du kommer bli jättefin! Mandeloljan är inte billig, men räcker länge så egentligen är den billig….Vill du ha doft så köp ngn vid sidan av (Jag använde bodyshops doftolja, mysk) Inte till marsvinet då :)
Ska hämta min Skinny idag!! Min första! Klart upprymd över detta!
Säger som #3, mina skinnys har blivit jättefina i huden av ett bad efter insmörjning med olja.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Tack för svaren!! Ska prova med olja och se om det funkar🙂