Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2599 ggr
emelie97
0

Hudsjukdom?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag märkte ikväll att mitt teddymarsvin har en torr, hård och flagig fläck på rumpan. Jag är orolig att det är sellnic men det är inte sprit, märkte också att han har mycket päls som sitter fast i tänderna som om han gnagat bort päls. Vad kan den vara?

Wilmazz
1

Hej!

Svårt att veta när man inte ser det.

Kliar han sig?

Luktar det?

Grejen är att marsvinshanar utsöndrar i rumpan som kan bli lite kladdigt. Tvätta honom!

Fast flaga brukar de inte göra av det. Tvätta honom i vilket fall. Ta olja så han inte torkar ut.(Smörj in honom med olja åtminstone de partier som verkar torrt, oljan både rengör och skyddar mot uttorkning)

Tvätta honom sedan med ngn milt.

Var uppmärksam på låda.

DET kan vara så att det bara är avsöndring som torkat i hop och blivit irriterande som han försökt att avlägsna med tänderna.

Hör av dig hur det går!

(Ser du att han kliar sig mycket efter du har badat honom, så tycker jag du ska ta kontakt med veterinären)

Lycka till med din lille gris!

Wilmazz
0

Uppmärksam på klåda ska det stå:)

busKotten
1

Hej, ngt som är ganska vanligt på marsvin och i synnerhet de raser med väldigt tät päls såsom teddy och rex, är svamp. Jag tycker att det av vad jag ser på bilden skulle kunna vara svamp. Detta kan man behandla med en receptfri salva såsom ex pevaryl…

DOCK! , så är sellnic en så pass allvarlig åkomma om den lämnas obehandlad att jag skulle rekommendera att, (speciellt eftersom du också haft det i åtanke och är orolig) innan du behandlar mot ex svamp, åker till veterinären och tar skrapprov för att kunna utesluta sellnic helt…

Om jag inte minns fel så kan provsvaren bli lite tokiga om man har försökt självbehandla innan…

idipidi
2

Det mest troliga är lindrig svamp eller faktiskt bara torr hud. Teddy och rex är sådana raser som kan behöva badas regelbundet då vissa individer har mycket död hud som lägger sig i hårbotten. Jag skulle ge honom ett ordentligt bad om det inte är något som du redan gör regelbundet. Eventuellt smörja med olja några timmar innan badet så att det skorviga hinner lösas upp. Yes går bra att tvätta bort oljan med. Föna så att pälsen är helt torr, hela vägen in till huden. Använd eventuellt fungoral eller annat milt svampdödande shampoo.

Sellnick ska absolut tas på allvar och är du orolig ska du såklart gå till veterinär. Oftast görs inget skrapprov då man måste gå så djupt i huden och osäkerheten ändå är så stor utan det vanliga är att man provbehandlar, d.v.s. behandlar mot parasiter och ser om det hjälper.

busKotten
0

#4 Där lärde jag mig ngt… trodde att man gjorde skrapprov först…

emelie97
0

Jag har pevaryl hemma som vi använder på värst andra marsvin för någon sorts svamp. Får testa det och ge honom ett bad, men vad är det för olja i sådana fall jag ska smörja med?