Raser?
När jag köpte mina två grisar fick jag inte reda på rasen elr hur stora dem kommer att bli så jag har några frågor Finns det marsvin som inte har någon ras? Blir marsvinen olika stora beroende på vilken ras dem har? Finns det någon Max storlek? Finns det en ålder då dem slutar växa elr växer dem hela tiden? Om det finns en ålder då dem slutar växa vilken i så fall?
Precis som med hundar och katter finns det både "rasrena" och "blandraser". Skillnaden med marsvin är ju att två olika raser kan få en "renrasig" avkomma. T. ex en self och en crested kan ge både self och crested. Det räcker med att de ser rastypiska ut så antas de vara den rasen.
Marsvin som inte ser helt ut som en ras kallas för Pet. Det vanligaste, tycker jag, är att de i så fall har virvlar och/eller semilång-päls. Om du lägger upp bilder kan de som vet mer om raser kanske berätta om dina är rasdjur eller pet :)
Huruvida rasen påverkar storleken är jag inte helt säker på. Jag vet att det skiljer mellan linjer, men huruvida det gäller hela raser vet jag inte, det överlåter jag åt någon annan att svara på :) Däremot tycker jag de rasdjur jag haft har bättre hull än de pet-djur jag haft :) Sen finns det Cuy och CuMa som blir större. Cuy är en ras och CuMa är avkomman efter en cuy och annat marsvin.
Hur länge de växer är också individuellt och jag har inte tillräckligt med erfarenhet att uttala mig säkert i frågan. Men de växer inte hela livet :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Jag är långt i från expert på raser, men den första ser ut som en blandning tycker jag, mellan en slät och ngt långhårigt. Den andra kanske en american crested, dvs ett slätt marsvin med en krona i vitt(virvel mitt på huvudet) Bäst är väl att ställa ut i en petklass, fast utan stamtavla kan du inte ställa i rasklass ändå.
Den första är definitivt pet, den andra är antingen pet eller american crested med dålig crest… Eller?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ja jag har ingen aning faktiskt det ända jag vet om dem är att em är födda den 10 juni och att dem är systrar.
Båda två är crested korsningar, pet kan man kalla dem. Den första ser semilånghårig ut och den andra korthårig. Den första har färgerna white/cream. Den andra kan man med lite god vilja kalla för american crested i färgen buff, eller möjligen väldigt ljus golden, men ingen av dem ser direkt ut som rasdjur. Är de syskon tror du? De skulle mycket väl kunna vara det. Hur gamla? Söta!
Oj, nu hade du svarat på mina frågor redan. :)
Tack :D