Klo klippning.
Jag har två marsvin och en av dem vill inte att man ska klippa han fram tassar. Jag tror att han är kittlig men jag vet inte. Hur gör ni när ni klipper era marsvin.
Han har varit jätte duktig när jag har klippt hans klor tidigare men efter att jag hade rest till gotland så ville han inte bli klippt.
Sätter marsvinet på bordet och tar upp en tass i taget, och sedan klipper.Eller så håller jag och min sambo klipper (eller tvärtom). 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
jag bara lägger dem i knät tar tag i tassarna och klipper
Det gäller att inte ge upp om marsvinen är envisa. Att de inte vill vara med på kloklippning spelar ingen roll för klorna måste klippas i alla fall. Var bestämd men vänlig, ha tålamod och ge marsvinet en bit gurka att mumsa på under tiden. Be någon i din närhet att hålla marsvinet om det känns krångligt, så att du själv kan koncentrera dig på klorna.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
En bra klotång är en bra början. Vi bytte ut vår första (en av de där små) mot en något större och dyrare. Den är mycket stadigare att klippa med och rejält vass. Den förra "mosade" liksom ihop klon innan den kapade. Inte var den bekväm för mina fingrar heller.
Tycker att du fått bra råd här ovan.
Du skriver inte hur gamla dina marsvin är. Om de är ungar och väldigt sprattliga så kanske det kan kännas uppmuntrande att det blir lättare att hålla dem stadigt still när de blir lite större.
Ett sätt att passivisera ett marsvin är att ta det i knät och liksom sätta dem på rumpan med ryggen mot din mage. De sitter då lite tillbakalutade i knät, ligger inte helt på rygg. Håll stadigt med ena handen och klipp med den andra. (Svårt att förklara exakt med ord. Det finns en tråd någonstans med bilder på hur man gör.)
Kanske någon som vet kan lägga en länk till den där tråden? Jag hittar den inte just nu.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare