Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1024 ggr
hanna12351
2013-10-29 14:06
0

bäckenbenet

har hört nu från 2 personer att marsvinshonornas bäcken faktiskt inte växer ihop. jag litar på er men som jag nu är måste jag  få höra det från många. har tyckt att det var kontigt att det gjort de hos marsvin när de inte gör det hos andra djur men samtidigt verkar det ju vara flera marsvinshonor som dör under förlossningen när de är så gamla. så dela nu med er av era kunskaper om detta.🙂

Tex&Tillman
2013-10-29 14:34
2

Som andra har sagt här. En stor myt att bäckenet skulle stelna. Jag har själv tagit flera kullar på första gångs mammor som har varit strax under året och över året vid deras första kull. Och samtliga födslar har gått bra =)

Sen ökar risken för komplikationer ju äldre honan är. Men mycket hänger även på vilken kondition honan är i.

Sandra-B
2013-10-29 16:13
4

Det växer inte ihop, däremot kan det eventuellt bli mindre elastiskt med åldern. Vad jag har hört så uppkom den här felaktiga informationen på grund av en felöversättning i veterinärmedicinsklitteratur någon gång på 1970-talet och därefter så har det fastnat ordentligt både bland veterinärer och andra. Det är tyvärr en av de saker som verkar svårast att "få död" på. Jag (och en kompis) till mig tog kontakt med en familj som skrivit i tidningen efter att ha fått hem en hona och en hane från djuraffären (efter att ha gjort klart att det inte fick bli fel eftersom de hade en sju år gammal hona och en på fem år hemma) men när det helt plötsligt fanns en bebis i buren insåg de ju att de blivit fel… Den sju år gamla honan dog relativt snart efter att de nya marsvinen kommit hem, troligtvis hann hon bli parad men hon var inte långt gången och det var förmodligen åldern som tig ut sin rätt. Fem år gamla Ciao däremot nedkom utan problem med två stora (drygt 100 gram) söner; sin första kull. Den 28 september fick min hona, som fyllde ett år den 6 september, en rejäl (140 gram) son utan problem där heller. Jag vet dessutom några uppfödare som aldrig låter sina honor få ungar förrän de är mellan ett och ett halvt och två år; det är (normalt sett) inga problem där heller. Det viktiga när det gäller marsvin och avel är att de är i bra kondition, det vill säga har lagom hull, är friska och så. Personligen tycker jag också att det är viktigt att man inte parar för unga honor. SMF säger att honor ska vara minst sju månader vid förlossningen (om man ska få registrera ungarna), jag tycker att det är alldeles för tidigt generellt sätt (vet också veterinärer som säger att de måste få ungarna innan fem- sex månaders ålder och det är riktigt förfärligt tycker jag - de är ju bara bebisar själva när de måste bli dräktiga då!).

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

hanna12351
2013-10-29 16:18
0

vad skönt att höra då:)

Lyan
2013-10-29 17:16
2

I mina sista kullar så har mammorna varit 14, 18, 21 och 26månader vid första kullen. Alla fyra gick helt problemfritt. Sedan hade jag en hona som också var 26 månader men jag förlorade både henne och kullen :'( Det berodde dock inte på åldern utan det hade gått åt fanders oavsett ålder :-(

Vid nästa planerade kull kommer mamman att vara ganska exakt 24månader vid första kullen, hon är i sin tur dotter till honan som var 26månader och den honan är i sin tur dotter till hon som var 18månader.