Dräktighet & utfodring
Dräktiga honor har ju ett större behov av näring. De dräktiga honor vi har här hemma nu är de första vi har och de har vi ökat fodergivan till successivt redan från början av dräktigheten.
Men när ökar dräktiga honors behov av C-vitamin och ev. kraftfoder? Är det redan från dag ett eller är det när fostren börjar utvecklas ordentligt? Finns det någon riktlinje om vilken vecka honan faktiskt börjar behöva mer näring?
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Jag undrar fortfarande. Någon som har en fundering eller ett svar?
/ Emma
Kanske lägligt att samråda med andra uppfödare samt googla runt lite? 🙂
#2 Givetvis har jag rådfrågat erfarna uppfödare kring utfodring av dräktiga honor. Google litar jag faktiskt inte ett skvatt på, om jag inte finner information där jag själv anser att källan är säker.
Anledningen till att jag frågar här i forumet också är att man når ett större antal människor. Det är lättare än att maila samtliga marsvinsuppfödare i landet.
/ Emma
det enda som jag kan utgå från är hundar. när halva dräktigheten gått så börjar valparna ta av tiken. borde vara liknande med marsvin också. däremot så får mina marsvin alltid väldigt kraftigt foder och har massor med mat. egentligen ser jag bara till så de får mer c-vitamin från att de är på parning.
#3 Google var mest för att möjligtvis hitta någon vettig sida med vettiga källor! Och jag tänkte väl det, men ni kom inte fram till någonting? :O
ett marsvin som väger ca 1000g behöver 10 mg c-vitamin per dag. en dräktig hona behöver dubbelt så mycket c-vitamin. allltså 20 mg. och om du ger tillräckligt mycket grönsaker får hon i sig det dagliga c-vitamin behovet genom dem. däremot så behöver hon ju mer grönsaker ändå men det är ju då bara att ge henne extra.
Som vanligt så finns väl inte så himla mycket forskning att hänvisa till men rent allmänt vet man att mycket funktioner grundläggs väldigt tidigt i fosterstadiet. Det gäller alla djurslag. Så brister oavsett när under dräktigheten är förstås inte bra.
C-vitamin ska man aldrig ge så att de ligger precis på gränsen, så så himla mycket är det inte som man behöver öka i praktiken. Men visst, jag sticker gärna till de dräktiga lite extra paprika t.ex.
Kraftfoder, där är det så himla olika vad man har för linjer. Många behöver i princip fri tillgång om de går i avel (självklart beroende på vad man har för hö också) och då fortsätter man ju med med. Andra riskerar att få för stora ungar om de får mycket kraftfoder, så då får man begränsa.
Det viktigaste när det gäller utfodring och dräktighet tycker jag är sista veckorna, att man på olika sätt stimulerar honorna att äta ofta. Magsäcken är ihoptryckt p.g.a. ungarna och honan får i värsta fall sämre aptit samtidigt som hon behöver mest energi. Att mata bara en gång om dagen duger inte. Har man möjlighet så lägg gärna in lite nytt flera gånger om dagen, marsvin börjar i regel äta varje gång de får mat. Flera burkompisar är också en sån sak som stimulerar till ätande. Stress, förändringar m.m. är däremot sånt som ger minskat ätande och därför kan vara farligt.