Viktigt
Dålig bild jag vet men hoppas ni ser åndå.
Suddig bild, men är det förhårdnaderna du menar? I så fall, klipp bort så gott det går, fila med en nagelfil och smörj in med en fet salva. Många rekommenderar Helosan. Sen kan du "underhålla" varje gång du klipper klorna genom att samtidigt smörja tassarna med t. ex Helosan eller försvarets hudsalva :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Vad jag kan se ser det ut som förhårdnader. Mkt vanligt. Du kan ta en nagelfil och fila bort dem. Smörj sen in tassarna med någon mjukgörande salva.
Tack så mycket! Ska fixa det där imorgonbitti. Kan det bero på att hon är överviktig? Eller är det för att hon börjar bli gammal?
Nej, vissa marsvin får förhårdnader bara, det är inget farligt eller ens särskilt ovanligt. Jag har en hona på 5,5 år och hon har aldrig haft någon förhårdnad i hela sitt liv. Jag har en hona på ett på ett år som jag fick börja klippa/fila/smörja in tassarna/förhårdnaderna på när hon var kanske ett halvår gammal.
Det verkar vara mycket individuellt om marsvinet har det eller inte. Det enda man inte vill är att förhårdnaderna ska bli så stora att de växer över tassen, finns då risk att marsvinet fastnar med tassen och att förhårdnaden dras loss med medföljande hud från trampdynan. Och det börjar blöda och gör nog väldigt ont…
Ser ut som förhårdnader, får vissa av mina. Vissa marsvin bara får set, inget farligt. Jag brukar klippa/fila ner, sedan smörja :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det finns något som heter tassalva på apoteket som man kan använda. Ett litet "stift" som kostar 30 kr eller så.
Tack för alla bra svar! Jag har filat och klippt idag och sen smörjde jag. Men hur ofta ska man göra det?
Så ofta man tycker det behövs^^ vill man ställa ut i petclass så brukar iaf jag sköta om deras tassar ungefär 1g/vecka.
Okej