äpplen - grönsaker
Hej!
Jag har hört att man inte ska ge äpplen till grisarna för att de kan få problem med njurarna eller vad det nu var. Hur är det? Stämmer det? eller är det fritt fram att ge det?
Jag har nämligen fått en kasse med äpplen av min granne som inte blir av med dem.
Vad är det annars för grönsaker och frukt som de kan äta. De har fått vitkål, morötter, paprika, isbergssallad och gurka. Mest vitkål och morötter. Nu har var även köpt ett blomkålshuvud. Men som sagt, vad kan man annars ge?
// Elin-li,
Mycket äpplen och annat syrligt kan ge munsvamp. Det är olika hur känsliga de är, men vissa är väldigt känsliga. Du kan ju testa och ge, men håll koll på munnarna. Jag skulle inte ge flera dagar i rad. Dessutom innehåller äpple ganska lite c-vitamin faktiskt.
De får som brunt klägg och trådar mellan framtänderna, upp i tandköttet och sen skorpor runt munnen.
Vitkål är bra bas. Variera med blomkål, salladskål, broccoli, lite persilja. Det behöver inte vara så himla avancerat. :)
Jag ger lite blandat. Ger även selective som pellets och fri tillgång på hö :)
// Elin-li,
Här är en lista på säkra grönsaker och frukt som man kan ge till marsvin, dock är den på engelska :) Står bland annat om c-vitamin mängd ;)
http://www.happycavy.com/what-can-guinea-pigs-eat/ (listan är lite längre ner på sidan)
Only the dead fish follow the stream...