Underviktiga marsvin
Mina marsvin har jämt vägt lite mindre än vanligt, dom här jämt legat runt 600-700 men just nu när dom är ett år och väger 600 till 700 är jag väldigt fundersam, eftersom jag hört att dom ska väga runt 1000g jag ger dom hö 3ggr om dagen, sallad, morot eller annat gott cirka 2ggr om dagen, sedan vatten såklart ;) Har ni nå tips hur jag får dom att gå upp i vikt? Börjar bli väldigt orolig eftersom jag tillochmed kan känna deras ben, samtidigt svårt och bedöma om det är jätte kritiskt då dom är långhåriga. Så skulle bli jätte tacksamma om ni skulle kunna hjälpa till om ni har nå tips!
Man ska absolut inte känna benen i kroppen tydligt utan marsvinen ska kännas runda och goa att ta i.
Många marsvin behöver få kraftfoder för att hålla vikten. ger du inget kraftfoder alls? Sallad är mest godis. Basgrönsaker ska vara t.ex. vitkål, broccoli, blomkål eller andra mer vitaminrika grönsaker.
Jag har gett dom foder som man köper i butik, men har hört att det är dåligt :O vad är det för foder man ska använda menar du?
Man kan t.ex. ge någon slags pellets, gärna utblandat med säd så som havre eller korn. Kornkross om man får tag på det. Hel havre eller havregryn. Vetekli från mataffären som man blöter upp lite till en gröt går också bra att ge.
Om de är för smala så behöver de foder som innehåller mycket energi.
Okej tack så jätte mycke, de ska inhandlas snarast ;)
Okej tack så jätte mycke, de ska inhandlas snarast ;)
Havregryn, havregrynsgröt och solrosfrön är bra att ge för marsvin som ska gå upp i vikt. Pellets skulle jag också ge om jag var du. 🙂
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
hur mycket grönsaker ger du till dem? om du ger för lite kan det ju vara därför de är undernärda. tips på hur du ska få dem att gå upp i vikt har du ju fått men glöm inte att du inte bara helt plötsligt får börje ge massa utan öka lite i taget så att de inte råkar bli sjuka.
om du menar sallad som isbergssallad och morot så behöver de lite mer också. Vitkål, salladskål, paprika broccoli osv är bra c-vitaminkällor.