Klump under hakan
Jag har varit borta ett tag, och då har mina marsvin fått varit hemma hos en kompis. Nu när jag äntligen fick hem grisarna, har jag lagt märket till att Hanna har någon stor klump på bröstet/under hakan. Jag vet inte hur jag ska förklara det, men det ser lite ut som någon slags vatten-böld under huden. Den liksom skumpar när hon går, och hon verkar lite grinigare än vanligt och vill inte att jag ska hålla på med henne, speciellt inte framme vid bröstet/under hakan, men annars verkar hon vara sig själv utan anmärkningar. Är det något som ska kollas upp hos veterinären? Kan tyvärr inte lägga upp en bild då min kamera är trasig, och jag inte har någon på datorn…
En böld, under huden alltså? Inte en klump i pälsen?
Nej, asså det ser ut som en klump. Hon är korthårig. Kanske blev lite missförstått. Alltså jag vet inte vad det är, men den är under huden.
Tror att hon kan ha fått en varböld, vi fick åka in till vet nyligen med ett marsvin som fått en böld och hon var tvungen att opereras. Går den att flytta? Är knölen hård?
Jag vet inte hur jag ska förklara. Det är ju inte liksom en hård klump (som en sten ex) som går att flytta runt under huden. Det sen nästan mer ut som en stor hög att fett. Det går ju att röra vid det, så att det flyttas, men det sitter ju på sätt och vis fast i huden (Så nej, det går inte att flytta det). Den är inte hård som om hon skulle haft skelett rakt under, men jag vet inte om det är någon knöl och hud runt om, för nu när du frågade gick jag och kände efter, och jag tror inte att Hanna gillade det, för hon stretade hela tiden emot och när jag försökte röra vid "knölen" så tryckte hon ner huvudet och liksom gömde den..
Min mormors katt hade knölar på magen som sedan visade sig vara cancer. Det var riktigt otäckt och dem växte sig fler och fler. Dem fick ta bort henne, samma sak hände med min kompis hamster, fast han hade bara en. Kan marsvin också få cancer? Kan det vara det som Hanna har fått? Eller är det en sån där varböld? Jag sökte upp lite, och vissa saker stämmer, andra inte. Hon är inte hårlös på knölen, men verkar inte lida av den (dock gillar hon ju inte att man håller på med den, men Hanna har alltid varit lite krånglig när det gäller hantering). Enligt min kompis har hon haft den länge.
Det kan inte bara vara så att hon fått dubbelhaka?
Det kan inte vara en talgknöl? Fast de sitter ju fast i huden och kan (men behöver inte) växa tills de spricker…
Jag har en hona som hade en växande knöl under hakan som blev större när hon var dräktig. Jag var till veterinären och hon kunde inte mer än spekulera i vad det var, antingen en inflammerad spottkörtel eller något främmande föremål (höstrå eller liknande) som kilats fast/vandrat ner längs med tänderna/tandköttet, som kroppen sedan kapslat in. Vad det än var, så skrev veterinären ut Metacam mot svullnaden och det hjälpte, inom två veckor kände man bara "kärnan" i knölen som var så stor att hon till slut hade svårt att böja ner huvudet.
Det kanske är något som immunförsvaret reagerat mot genom att kapsla in det? Veterinären jag var till då sa att det är vanligt bland marsvin och kaniner.
Cancertumörer är väldigt ovanligt hos marsvin, till skillnad från exempelvis tamråttor, så jag skulle inte oroa mig från det. Sen växer elakartade tumörer fort också. Och du skrev att knölen varit där länge..
Veckan efter jag hade fått mina marsvin märkte vi att den ena hade en varböld på hakan.
Vi klämde den själva, men rekommenderar inte att man gör det om man inte har gjort det förut.
- Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.