Hjälp!
Ledsen för oroligt dålig bild men vill ha svar såfort som möjligt så hoppas ni kan se ändå finns det något jag kan göra för henne elr läcker det av sig skälv? Tyc ni att det se r ut som bit märken elr något annat? Är så orolig det är ju en stor kal fläck över såret :( hon har ett lite mindre sår på andra sidan på exakt samma ställe ska försöka få fler bilder på de!
Kliar hon sig mycket? Det kan inte vara skabb..?
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Jag ser henne nästan aldrig klia sig, men vem vet hon kanske gör det när jag inte är i rummet :(
Mitt marsvin hade skabb och det var inte kul… Han fick bo i en egen bur (duna bur) tills det hade läkt ihop eftersom att smittorisken var så hög. Han hade det mer på sidorna av magen men jag har för mig att det var lite längre upp också, ungefär som på ditt marsvin men är inte helt säker 🤔 Ser det värre ut imorgon eller om några dar så borde du nog kontakta veterinär. Vill du så kan du ju bara ringa och höra om de tycker att du ska åka in med henne eller avvakta, det är nog det bästa.
#6 Dock ska man ändå behandla alla marsvinen vid skabb.
TS Kan vara sellnic/marsvinsskabb, haft det på en av mina och han fick sår. Hade bokat tid till en marsvinskunnig veterinär och kollat upp det.
Kliar hon sig mycket?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#7 Jag skrev inte någonstans att jag inte behandlat de andra också. Du måste missuppfattat. "Läs om, läs rätt" har jag för mig att du brukar säga? 😉
Tack för svaren :) #7 hon Kliar sig inte ofta men när hon väl kliar sig så kliar hon LÄNGE. Men jag ser nästan aldrig när hon kliar sig men hon kanske kliar sig när jag inte är där elr när hon är i huset där jag inte ser henne :/
En av mina herrar hade nästan exakt sådana sår och kala fläckar på sig när han hade skabb,
Och han kliade sig ingenting i princip.
men när det bara var två såna sår så trodde jag att det var att burkompisen hade bitit honom..
Åkte dock in till vetten ändå, för att det kunde vara skabb och jo, det var det..
Hoppas att det blir bättre för henne! 🙂
Du är otroligt saknad! <3
#9 Läste hela och läste rätt 😉 Sa inte heller att du inte hade gjort det, men eftersom du skrev att du hade marsvinet enskilt pga hög smittorisk kan det lätt tolkas så 😉 Att det inte skulle smittas till de andra marsvinen. Så läste enbart vad du skrev och utgick från det = tolkningsfråga eftersom du skrev som du gjorde 😉 Och som sagt, sa inte heller att du inte hade behandlat alla.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.