Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 558 ggr
wolfgirl82
2013-11-04 14:56
0

Marsvin som bits

Nu har jag stött på nått jag aldrig stött på under min tid i marsvinsvärlden.

Fått hem två honor på ca 10 månader för omplacering och den ena honan gör allt för att bita en när man tar upp henne.

Första gången trodde jag att det var för att det var ny miljö och nya människor men icke då hon fortsätter och försöker bita på precis allt. Som tur är biter hon inte på sin kompis iaf.

Alla tips mottages tacksamt för att få bukt med detta så att hon kan få må bra.

Har kollat tänderna och de ser fina ut.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Lilje
2013-11-04 15:17
0

Hmm knepigt. Det svåra med marsvin är väl att man inte kan "fya" dem så att de förstår att deras beteende är fel.

Det bästa jag kan komma på är att du kanske kan hantera henne med hanskar, så att du inte känner när hon biter. Efter ett tag kanske hon märker att det inte hjälper att bitas, att hon inte blir nersläppt eller får stanna kvar i buren i alla fall.

Kanske har hon blivit illa behandlad eller känt sig klämd av människorna i sitt förra hem och reagerar nu dåligt vid all mänsklig kontakt?

[rumelle]
2013-11-04 15:24
0

Jag har också haft marsvin som har bitits eller närmast attackerat när man har försökt lyfta upp dem. Med ett par blev det bättre med tiden, men med andra har det hängt kvar. Jag gissar att det kan vara en otrygghet från barndomen som resulterat i beteendet (mina marsvin var köpta på djuraffär). Det bästa du kan göra är nog att försöka ge grisen så mycket trygghet som möjligt så kommer beteendet förhoppningsvis att bli bättre.

idipidi
2013-11-04 15:56
0

Är du säker på att hon inte har ont någonstans eller har t.ex. skabb?