Parning
Hej! Jag hittade idag två små killar som jag gärna ville köpa, men dem var såklart redan sålda. Ägaren skickade ett LÅNGT mejl där det stod: Om du köper mina två hanar och parar dem med dina honor så kommer hanarna slåss tills någon av dem dör när man sedan sätter ihop hanarna igen, dem bråkar alltså om honorna. Är detta sant? Jag som trodde att men kunde köpa två honor och två hanar och sedan flytta ena hanen till honornas bur och en hona till hanarnas bur, så att dem parar sig. I sitt mejl skrev hon att vilken ålder hanarna än har så bråkar dem när man sätter ihop dem efter parning, och att det räcker med att en av dem har parat sig. Jag tänkte köpa en hane som bor i en egen bur bredvid honornas bur och sedan när det kommer små bebbar så flyttar man över en hanbebis till den äldre hanen, funkar inte de då? (De är inte säkert att det blir en hanbebis elr att ens mamman och bebisarna överlever JAG VET, men OM går de då inte att flytta dn hanbebis till pappan dödandet varann då?) Jätte jätte tacksam för svar :) (Kan lägga till att på alla sidor jag sökt på har det stått att det går att flytta en ung hane till sens pappa)
Jag är långt från expert på ämnet, jag kan inte mer än jag läst mig till än så länge. Det finns de som säger att det blir så. Dvs att de bråkar om de varit ifrån varandra ett tag. Uppfödare löser detta med att antingen handpara (dvs, hålla koll på när honan brunstar, låta honan och hanen "dejta" ett par timmar och sen sätta ihop hanarna igen) eller att hanen får sitta själv till eventuella ungar ska flytta från mamman.
MEN, det finns även de som säger att de kan få ihop par av vuxna hanar. Det verkar dock oftast kräva att hanen får sitta själv ett par veckor efter att ha parat och sen tvätta bägge hanarna i samma schampo som gärna luktar lite starkt. Efter det får de träffas på en neutral plats där ingen har "övertaget" och de får göra upp om rangen ordentligt innan man sätter dem den rengjorda buren. Jag vet att Sajtvärd Sandra-B har bra erfarenheter av att sammanföra vuxna hanar. Mycket beror dock på hanarna i sig skulle jag tro.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Tack :)
Missade att svara på en fråga ser jag :) Den brukar oftast gå utmärkt att sätta över hanbebisar (om det blir några) till en vuxen hane.
Som uppfödare är det svårt att alltid se till att alla hanar har sällskap. Även om man sammanför vuxna ska de ju helst sitta själva ett par veckor så de blir uttråkade och hormonerna sjunker har jag läst mig till. Det är dock stor skillnad på att vara ett ensamt marsvin i ett hushåll utan andra marsvin och att vara ett marsvin som sitter själv bredvid en bur med andra marsvin. Målet bör självklart alltid vara att inte ha ensamma marsvin, men ibland går det helt enkelt inte. Man får bara vara noga att det ensamma marsvinet äter ordentligt. Man bör heller kanske inte köpa en hane på 7 veckor och låta honom sitta själv till det är dags att para utan då kanske man ska försöka hitta en hane som är i parningsbar ålder så att säga :) För att minska tiden han sitter själv :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Jag är heller ingen expert, men en av mina hanar har gått med en hona, och det var verkligen inget knas när han skulle tillbaka till sin kompis. De fick mötas på neutral ytaför ssäkerhets skull, men de föll direkt in i deras gamla jargong. De gjorde inte ens upp rang på nytt. Men det kanske inte tillhör vanligheterna, jag vet inte
Tack för svaren :) jag har oxå läst att när honorna blir fem månader så växer någonting ihop (kom inte ihåg vad de va) så att dem inte kan få ut ungarna sen när det är dags att föda, e det sant tror ni? Eller går det bra att para dem första gången vid 6 månader?
#5 Nej det stämmer inte. Lämpligast är att para från runt 7-8 månader eller äldre och att honan helst väger minst 800 gram.
Hanarna kan slåss om de får para, jag har varit med om det. Spelade ingen roll hur jag försökte para ihop dem igen, det gick bara inte.
Så är en risk, kan fungera efteråt men även inte, så man är medveten om att risken finns.
Antingen kan du handpara eller så ha hanen bredvid honornas bur sen och sätta ihop en hanbebis med honom om det kommer någon.
Om det inte blir någon hanbebis kanske du kan kastrera honom och ha honom senare med honorna?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Oftast har det gått att sammanföra hanar efter att dom gått med honor, men det är alltid en risk att det inte går. En unge går alldeles utmärkt att sätta ihop med en vuxen hane, har aldrig varit med om att det inte har gått.
Detta med att bäckenet växer ihop är bara en myt, har haft honor på 2 år som fått sin första kull utan problem, men det är väl bra om dom får första kullen omkring 1-årsåldern i alla fall.
Kan hanen bo ensam om den bor i samma bur fast galler imellan hanen och honorna? :)
Vet att många har sina hanar boende så- pga ex hanagressivitet att han alltså verkligen inte går att passa ihop med en annan hankompis.
Jag tycker dock inte att det är en dräglig tillvaro om det finns andra alternativ. I mitt tycke vore det bästa om du är helt bestämd på att föda upp, att skaffa två hanar som har sällskap av varandra och bor ihop och sedan köra sk handparningsmetod…
Det kan också vara viktigt att se över vad man faktiskt har för djur hemma- även om de är söta och rara marsvin så är inte alla lämpliga till avel. Har själv flera marsvin hemma som inte kommer ingå i ngn slags avel då de helt klart inte är lämpliga avelsdjur av flera anledningar…
Vad menar ni med handparningsmetod??
#11 Se inlägg #1 :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Tack för svaret #10 , är det vanligt att en hane och hanens son bråkar om dem bor i samma bur för i så fall skulle jag ju kunna ta en av hanbebisarna som föds (om det blir någon hane) och sätta in hos pappa. Min fråga är Är det vanligt att en hane och hanens son bråkar om dem bor i samma bur?
#13 Marsvin är inte medvetna om de är släkt eller inte 🙂
Men en vuxen hane med unge brukar inte vara några problem, parat ihop flera såna par genom åren nu, har personligen själv 3 hanpar.
Så det kan du göra 🙂
Tack för svar #14 det är såklart att para ihop en vuxen hane. Och en ung hane jag menar :) bara att jag sa det på ett annat sätt ;)
#15 Svarade enbart utefter din fråga 🙂
Men lycka till! 🙂 Och hoppas allting går bra.