Få dom tama?
Hej! På gården finns det 7 marsvin. I en bur på golvet är en hona och 2 ungar. Finns det några tips för att få ungarna+honan lite tamare? Jag träffar dom bara typ varannan helg.
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Ja, ge dom sådant du tycker om, typ gurka, morot, äpple i små bitar som de får komma och hämta.(Som "tar slut" ganska snart så att de vill ha mer och kommer till dig igen.) Jag brukar ha en signal"Godis" med lite barnslig röst-det lär sig det väldigt snabbt :)
Då kommer de visslande och vill ha.
Jag upplever att jag får dem mest tama genom att ta upp dem sitta med dem i knät och ge dem typ salladsblad, grönkål -som tar lite "längre tid" att få i sig. Ofta sitter de lite skrämda i början med har man ngt riktigt gott att äta så brukar de äta om en stund, sedan sitta ganska länge med den .
Varannan vecka är långt mellan men de känner nog igen dig. De känner i alla fall igen min som när han kommer hem som studerar på annan ort-och det är knapp en gång i månaden han kan komma hem.
Men det krävs lite tålamod i början :)
Lycka till!
#1 ok tack:)
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!