Lite funderingar :)
Hejsan alla marsvinsfantaster :)
Jag har nu varit sugen på att köpa "grisar" ett tag.
Jag hade 2 fina flickor när jag var yngre och bodde hemma. Ett virvel och ett släthårigt.
Dessa flickor levde bara 3 1/2 år då det ena virvel dog en plötslig död, valde då att avliva det andra så hon var väldigt skygg.
Ja det va förr ;) men nu har jag gått i tankar ganska länge att skaffa nya… Jag skulle gärna vilja på sikt föda-upp marsvin.
Så nu till mina frågor…..
1: Finns det någon bra uppfödare i gbg som föder upp nonself eller self? eller dalmatiner? vill satsa på korthåriga.
2: Kan man ha 2 burar jämte varan med, 2 honor i den ena och 2 hanar i den andra, eller kan hanarna börja bråka då honorna finns så nära och de kan prata, se och känna lukten av honorna?
3: Om man nu har 2 vuxna hanar i samma bur (uppvuxna med varan) och sedan låter de träffa varsin hona, kan det bli problem att föra ihop dem sen?
Mycket pladder och kanske knasiga frågor, dock glad om någon med vanor från uppfödning kan svara :)
Kan dock säga att jag inte har tänkt köpa marsvin än, då jag bor i lght och vill att marsvinen ska kunna känna gräs underfötterna på sommaren. Men tänkte att man kan läsa på nu innan man skaffar grisar och bilda sig en bra grund av kunskap.
Tack på förhand // Sofia
1. Ingen jag kommer på nu, kollat Svenska marsvinsföreningens sida?
2. Jag har haft honor och hanar i samma rum utan problem.
3. Det kan bli problem ja. Man kan testa att handpara, alltså att man låter hanen träffa honan kort stund när hon brunstar.
Men det är aldrig garanti att det går, det får man räkna med.
När jag parat innan har jag gjort med en hane som gått ensam redan eller lånat, och sedan satt ihop hanen med en ung hane senare när jag sett att det blivit ungar eller tagit en unge från kull🙂 (har dock bara gossar nu)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack för svaren :)
Jag har kollat marsvinsföreningens sida men det är en massa brutna länkar samt hittade jag ingen uppfödare nära. Men ska ju inte köpa än heller :)
Lycka till med dina gossar ! ;)