Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1353 ggr
gickan87
2013-11-13 13:46
0

Utstött?

Jag har 3 hanar boendes i en bur (150*70) igår kväll åt dem tillsammans som vanligt. Men Imorse så satt den ena bara i ett hörn och vägrade komma fram och äta. Tog upp honom och kollade igenom men inga sår och tänderna var ok. Släppte in honom i hört men då for han in i ett av husen och där sitter han nu. Lägger man mat/grönsaker/hö utanför öppningen är han där och äter på en gång. Kan det vara så att det hänt något inatt? Hur går jag vidare nu?

MVH Erika :)

[JollyJustin]
2013-11-13 13:51
0

Oj oj oj! Hur gammal är han?

gickan87
2013-11-13 13:55
0

Ett och ett halvt

[JollyJustin]
2013-11-13 13:56
0

Det är inte mycket.

Han är väl som vanligt annars?

Har du kollat hela honom?

Brukar de andra marsvinen vara me varann mest?

Har nått marsvin nyss dött?

[erikam]
2013-11-13 14:04
1

Hm… Det jag tänker direkt är ju det vanliga om att det är svårt att ha tre hanar tillsammans. Det kan funka till en början men många gånger slutar det med bråk.

Dina andra hanar, hur gamla är de? Marsvin hamnar i "slyngelåldern" som om jag minns rätt, brukar vara runt 4-8 månader. Många blir väldigt jobbiga och jag upplever att det oftast syns mest på hanar. Marsvin har ju rang och det finns alltid en som kommer vara lägst i rang och ibland till och med blir mobbad av de andra grisarna.

Att han äter är ju bra om det så bara är när du petar till honom grönsaker och hö, det är ju viktigt. Men å andra sidan är det ju synd om honom att behöva sitta i huset och inte våga komma ut.

Har du märkt att de andra marsvinen oprovocerat söker upp honom i buren för att mucka gräl? Jag hade själv en hona här som blev utsatt för mobbning av de andra svinen och de springa  till henne och jaga henne helt plötsligt.

gickan87
2013-11-13 18:50
0

#3 Igår kväll var han sig själv. Idag vet jag inte då jag jobbat men har hört av mamma som tittat till honom att han ligger kvar i huset men äter. Och han tuggar inte bara. Hela marsvinet är kollat och drm brukar mest sova på varsin plats men ätit i samma tuss/matskål/grönsak. Inget svin i deras kontakt som dött. #4 Dem andra två är 1 1/2 och hans bror och den andra är 1 år och 1 månad. Inget bråk och inget gnabb vad jag vet. Dock sover jag hårt om nätterna så kan vara så att dem bråkat inatt. Han har varit ute lite i buren idag. Ska ta upp och kolla honom igen när jag kommer hem.

gickan87
2013-11-13 20:17
0

Misstänker nu att det är kindtänderna som spökar 😕

Han fick paprika nyss i buren och tuggade glatt med sina kompisar. Men bara efter ett par tuggor började han äta hö istället. Och precis så gjorde en av mina andra hanar när hans kindtänder blev för långa :(

Blir att ringa till veterinären direkt imorgon bitti när dem öppnar.

Mirinda
2013-11-13 23:51
0

Bra idé att låta veterinären kolla igenom marsvinet. Jag tänkte mer på eventuell sjukdom än bråk mellan marsvinen när jag läste vad du skrev.

Så länge han äter är det ingen akut fara. Men marsvin brukar försöka dölja att de är sjuka, så det skadar inte att en veterinär får undersöka honom.

En del väldigt erfarna uppfödare behandlar ofta sina marsvin själva. Jag är inte så rutinerad. Vi har bara haft ett sjukdomsfall här. Jag resonerar som så att det är bättre att åka en gång för mycket än en gång för lite till veterinären.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

gickan87
2013-11-13 23:58
0

Äter gör han ju men inte så mycket som han egentligen behöver få i sig. Har läst lite om för långa kindtäbder men där står det att dem ratar hö först. Elvis verkar hellre äta hö än mjuka grönsaker. Hoppa på att det bara är övertänderna i fram som blivit för långa. Är det kindtänderna får killen somna in :'(

gickan87
2013-11-14 11:40
0

Veterinären kunde inte hitta något fel på honom. Kanske har han bara en dålig vecka. Han fick en vitaminspruta i alla fall. Men inga långa tänder och ingen feber.

[erikam]
2013-11-14 12:22
0

Lille gris, hoppas han repar sig! Skönt att ha åkt till veterinären och fått bekräftat iaf :)