Funderingar
Om marsvinshanen bor ihop med en kaninhona, och man släpper in honom till marsvinshonorna några veckor för att paras, sedan flyttar han tillbaka till kaninen igen, och när ungarna har kommit och man ska sära sönerna ifrån mamman och vill sätta dom med pappan, vågar man släppa in dom till pappa med kanin, eller bör man sätta pappan och sönerna i egen bur?
Eller är det riskabelt att kaninen ger sig på ungarna? Isåfall varför skulle den ge sig på ungarna när den går bra ihop med ett vuxet marsvin?
Sen en till fundering, vågar man ta första kullen på honor som är 1½ år gamla, och ta en andra kull på en 3 år gammal hona som fått första kullen vid 1½-2 (osäker när, vet att det är däremellan.) ?
man ska helst inte ha kaniner och marsvin tillsammans alls då kaniner bär på en bakterie som de inte blir sjuka av, däremot blir marsvinen sjuka :)
#1 Jo har läst det :) Måste tillägga att jag har varken kanin eller marsvin själv, utan bara en fundering, men om man räknar bort bakterien, alltså om den inte skulle finnas, är det risk att släppa ihop ungarna till pappa med kanin? :)
Ja det är det. Marsvinsungar är väldigt nätta och ömtåliga! Kaninen kan skada marsvinen med sina kraftiga tassar och bakben. Ha aldrig kanin ihop med marsvin :)
Ha inte marsvinet med kanin. Kaninen kan råka skada marsvinet, de äter inte helt samma kost, de talar inte samma språk mm. Så mer nackdelar med att ha dem ihop än fördelar.
Ha åtskilt 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag måste hålla med, man bör verkligen inte ha marsvin och kanin tillsammans, speciellt inte med ungar. Det spelar ingen roll hur snäll kaninen är, för det är inte riktigt det som avgör det. De marsvin som blir skadade av kaniner blir det inte med uppsåt utan det är av misstag som kaninen skadar marsvinet.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Okej, tack alla för svar! :)