SNAGGAD!!
Tiitade ner i buren där mina killar bor. Min "peruk" fanns inte! Istället satt där ett annat marsvin med samma färg och uppsyn….Men SNAGGAD, hur har det gått till?
Är det de andra marsvinen som gör så?
Han är väldigt jämt "klippt" och varför gör de i såfall så?
Skulle ställa ut honom i Åsaka, men det går ju inte nu, med ca 5 cm kvar… Han verkar glad och pigg, och de verkar inte bråka med varandra i buren….
Ja förmodligen är det någon av de andra. Har själv ett marsvin som gärna smakar på sin burkompis päls ibland tyvärr. Vet inte varför han gör det dock.
I vissa fall är det ärftligt. Men ibland vet jag inte. Kan vara tristess eller bara en "fixidé" också.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min sheltie råkade nyligen ut för samma sak - ofrivilligt besök hos självutnämnd frisör. Jag tror att det har mycket att göra med tristess hos frisören, utan att vara någon expert på pälstuggande.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Har också en sheltie här hemma som "friserades" till lite varierade längder… Detta hände vid ett tillfälle men har aldrig hänt igen efter det…
Mina två långhåriga flickor får också besök av en frisör titt som tätt, oftast är det luggen som ryker och det blir en häftig frisyr.
Jag har inte lyckats hitta den skyldige ännu men detta har hållit på nästan så länge som jag haft långhår så antingen lär de av varandra eller så tuggar de även på sig själva om jag nu ska försöka lista ut vem det kan vara?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag har märkt att om mamman är en tuggare så overför hon det på ungarna. Inte alla ungar som fortsätter tugga i vuxen ålder dock.
Jag hade en inbiten tuggare och försökte med allt, jättemycket stimulans och golvtid, mys, massor av hö. Inget hjälpte så fick hålla burkompisen kortklippt.
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
jahapp, så kollade jag i buren igen. Nu hade han ännu kortare päls. Vad ska jag göra? Vet inte vem det är. Rädd att den andra långhåriga också mister sin päls…
#6 Det enda du kan göra är att observera dem en stund, du kommer nog få se vem som är den skyldige. Visst har du tre hanar tillsammans? Då blir det ju svårt att sära på dem för då får ju en vara ensam.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Haha, jag observerar dem ganska mycket. Har inte sett ngon tendens alls.
Men så var jag borta en dag.
Ja vi får väl se vart det barkar. Större bur ska de få på sikt, bara det tror jag kan hjälpa. Ska sätta kamera på burarna så vi ser den skyldige:) Mest rädd att Lunkan blir av med sin päls också.
Man att de kan tugga av så jämt, precis som med sax!