Vid finalbordet
Ja, alltså jag har en fundering. Jag har haft den under en längre period men inte tagit tag i att fråga så jag gör det nu.
Jag har bara ställt ut några enstaka gånger men har till min stora förtjusning (och förskräckelse) hamnat vid finalbordet i både ras- och petklass flera gånger. Vad jag insett när jag väl står där framme med marsvinet på plattan är att det verkar finnas någon slags ordning. Jag har inte förstått hur den fungerar men kanske att man utgår efter ras, kön, ålder, klassplacering? Vid tillfälle har jag frågat men eftersom det (enligt mig) sker med så snabba ryck och alla till synes vet vart man ska stå, så går det så fort och jag känner inte att jag hinner fråga. Sen står jag snällt där. Det har inte varit några problem (förutom att jag förstör uppställningen haha!) förrän min Frans fick en petklass-placering och domaren säger "En jättetrevlig hona..", och jag då inser att jag står på fel sida av bordet. Hehe…
Till min fråga: hur sker uppställningen i de båda klasserna? Om jag hamnar i final igen vill jag inte fundera över detta mer. Tacksam för svar, om det finns något 🙂
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Bra fråga! I petclass brukar de stå i katalogordning i princip. Alltså börjar med yngsta hanen och slutar med äldsta honan. Sen om det är från höger eller vänster bestämmer domaren. Alltid när jag dömer pet (och de flesta andra domare också tror jag) brukar jag vara väldigt tydlig med att räkna upp i vilken ordning jag vill ha marsvinen och liksom pricka av så att jag vet vilka som är där. Annars blir det jättesvårt att döma finalen tycker jag.
I rasklass finns det egentligen bara en viktig sak och det är att man har BIR och BIR-R intill varandra. Här brukar domaren eller någon annan funktionär säga om de vill ha BIR till höger eller vänster, så att domaren hela tiden vet vilken som är BIR och vilken som är reserv utan att fråga. Sen ser det iof trevligt ut om alla långhår står tillsammans, alla strävhår tillsammans o.s.v. men ofta blir det inte riktigt så.
Underbar liten tussgris du har! :3
#1 Tack och bock för svar! Då slipper jag känna mig helt vilsen nästa gång (jag bara antar att det blir fler gånger, hehe).
En annan sak: uppfödargrupp-finalen, hålls den direkt vid bordet efter bedömningen? Jag har inte sett eller hört något om gruppfinal, kanske jag bara missat det?
#2 Tack snälla! 🙂
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Ja, men det är väl klart? Nästa gång heter det. :)
Uppfödargupperna brukar bara placeras direkt. Någon gång när det varit exceptionellt många så har de delats och så har de bästa från första gruppen fått komma tillbaks. Men i stort sätt så!