Kastrera
Funderar på att kastrera min pojke, men vill absolut inte förlora honom.. Vad är egentligen riskerna? Hur har det gått för andra när de kastrerat? Vad skulle hända om han inte vaknar upp efter operationen?
Vilken veterinär/veterinär klinik runt Jönköping/Nässjö rekommenderas? Helst inte för dyrt heller, men må kosta bara det är värt det.
Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/
"The language of the heart can be understood by everyone"
Jag har precis nyligen kastrerat en kille här hemma. Han har fortfarande ngra dagar kvar på sin ensamperiod… på måndag skall han få träffa sina tjejer äntligen.
Jag var också väldigt orolig över själva operationen, men för oss var det den som var de minsta problemet… Operationen gick hur bra som helst- jag var själv med. Han fick lugnande så att han i praktiken sov och lokalbedövades… Inga stygn, inga infektioner eller dyl…
Två dagar efter operationen deppade han ihop och jag fick börja tvångsmata dag och natt i ngra dagar. Han tappade över 100 g. Som tur är vände det och han började äta igen… Ca 1 1/2 vecka efter första dippen deppade han ihop igen och gick ner ytterliga så att han tappat totalt från operationsdagen ca 160 g… Det blev stödmatning igen… Ca 3 veckor efter operationen började han äntligen bli som vanligt igen och jag kunde sluta oroa mig. Nu har vi som sagt bara knappt två dagar till att klara och han har gått upp åtminstone 30 g av de han tappat…
Jag hade inte riktigt räknat med den stora eftervård som krävdes, jag visste att det kunde bli så men i mina efterforskningar hade nästan alla skrivit att det gått så bra efter operationen och att de börjat äta direkt och varit som vanliga, så jag trodde att få honom att överleva själva operationen skulle vara det svåra! Så var det inte för oss och det kan vara bra att ta med i beräkningarna.
Nu efteråt har jag hört att detta är en ganska vanlig företeelse i samband med kastrering. Vår operationkostade 600kr, men detta var i Göteborg/ Kungsbacka…
Jag kan tänka mig att kastrera igen, men det kommer inte vara ngt jag gör om det inte finns en väldigt speciell anledning. Det var jobbigt, men jag är glad över att min Ludde kommer få vara lycklig och herre på täppan i sin flock…
Okej, för tänkte sätta ihop min med ett par honor med. :)
Skönt att det gick bra för din Ludde tillslut #1 !
För min hane gick allting väldigt bra. Lämnade honom på kliniken kl 9 och hämtade vid 13. Då var han lite groggy men hade varit ute och gått enligt veterinären. Den dagen var han slö och sov mest men mellan tupplurarna åt han både hö och morot.
Dagen efter var han lite stel i bakvagnen men hoppade ut och in ur buren utan problem. När flickorna motionerade var han instängd men dansade fint för dom när dom hälsade på utanför buren. Inget återbesök för stygnen försvann av sig själva.
Enligt den veterinären är riskerna väldigt små när man söver med narkos och bölder förekommer men är inte vanligt.
Han fick sova på fleecefilt för att inte få skräp i såren. Det hela avlöpte smärtfritt och kostade 800 kr.
Efter 2 veckor hade båda flickorna brunstat och då fick dom flytta ihop. Inga problem med det heller.
Jag måste säga att jag rekommenderar kastrering. Han lever med sina flickor i en naturlig flock utan risk för bebisar.
Då tror jag det blir kastrering.
Frågan är bara var.
Jag har kastrerat på växjö djursjukhus.
Allt löpte på utan problem tills han fick en böld.
Då fick vi komma på återbesök och de skrev ut baytril åt honom.
Efter en kur antibiotika så var bölden borta och han levde med sina flickor tills han blev gammal och somnade in.
Jag funderar nu på att kastrera ytterligare en hane hos dem då tjejflocken kändes "lugnare" med en hane som höll koll på dem.
Vi betalade ca 500-600 (kommer inte ihåg exakt) för op och återbesöket var kostnadsfritt.
Jag ringde och pratade med dem först och de känns som de har koll. De använder "rätt" tråd och verkar kastrera marsvin relativt ofta.
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
Som jag förstått det är det otroligt viktigt att marsvinet ifråga är frisk och i bra hull.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Nu är det ju en bit ifrån Jönköping, men om du har möjligheten skulle jag verkligen rekommendera dig att åka till veterinär Salih i Vallda, Kungsbacka. Han ger marsvinet lugnande medel och lokalbedövning, man slipper alltså narkosen som är den mest kritiska delen.
Jag var där 2011 och kastrerade min Oskar där. Kostade 600:-. Salih berättade att marsvinsmattar/hussar åker från hela Sverige och även Irene på Eragons Omplacering brukar kastrera marsvinshanar där. Så vitt jag vet är han ganska ensam om just den metoden på marsvin. Verkar även som om det var där #1 kastrerade? :)
Man får själv vara med under ingreppet, vilket jag tyckte var intressant och lärorikt. Här är hans hemsida :)
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus