Matvägran efter kastrering...
I tisdags var jag med min ena kille hos veterinären för kastrering. Jag hade noga kollat upp vart jag skulle vända mig och var själv med under ingreppet som gick bra.
Nu efteråt så har allt sett väldigt bra ut gällande operationssåren. Dock så är jag väldigt orolig då han inte tycks äta alls. Samtliga grönsaker som har getts under igår och idag har ratats, höhögen har inte heller krympt. Han sitter mest och ser väldigt "ledsen" ut och idag när han inte ens vill ha sallad eller gräs blir jag väldigt orolig, samt att han på nu ca 3 dagar tappat nästan 100 g i vikt. Lite "vikt" försvann väl med operationen- men detta är ju inte alls bra.
Han har hela tiden haft avföring- vilket ju är bra, men jag har märkt att de både krympt samt ändrat till en ljusare färg- vilket ju tyder på att han inte äter den mängd hö som han borde…
Jag har skaffat Critical Care som jag gett nu i em/kväll och tänkte ge ytterligare en gång innan jag lägger mig.
Finns det ngt annat jag skall tänka på eller kan testa med för att få honom att börja äta igen?
I vanliga fall är detta en väldigt frejdig och framåt kille så det känns väldigt beklämmande att se honom såhär. Kan det vara för att han har ont som han inte äter? Borde han ha smärtlindring?
Det gäller att stödmata regelbundet nu. Jag skulle gå upp över natten och mata också, marsvin som inte äter = ganska allvarligt. Lägg hö i vatten i ett glas över natten och tvinga i honom det på morgonen, hövatten är också bra utöver CC.
Se till så att han får i sig c-vitamin också, blanda ut lite askorbinsyra i Critical care;n. En knivsudd räcker bra till ett "normalt" marsvin, han behöver nog lite mer eftersom han antagligen har lite nedsatt immunförsvar.
Håller tummarna!
Stödmata..stödmata… stödmata. Varannan timme skulle jag stödmata tills han kommer igång. Critical Care är det bästa du kan ge. Det är jättevanligt att hanar blir såhär efter kastrering. Gå upp varannan timme under natten också!
Tack! Jag ställer klockan inatt! Jag har en 1ml spruta, är det lagom mängd att ge? Hittills har jag gett lite mer…
Ring veterinären som gjorde det och fråga om de kan kolla till honom så att han verkar få i sig tillräckligt. Det är nu 4 v sen vi kastrerade vår och jag fick ett "journummer" som jag kunde ringa när som helst om jag hade frågor.
Jag ger 5-10 ml per gång!
Veterinären kan du ju kontakta om du tror något inte är som det ska men som sagt så är matvägran och allmän nedstämdhet vanligt upp till flera dagar efter kastreringen hos hanen. Och då gäller det att vara envis med matning. De vill liksom ge upp, tycker inte att livet är roligt just nu… När han är lite piggare och såren läkt lite så kanske du har en hona han kan sniffa på genom galler? Eller lägg redan nu in hö som honor har använt, det doftar gott!!
Tack för alla tips!
Vi kämpar på med stödmatningen… Peppar peppar så känns han lite piggare. Han gör motstånd vid matningen nu- vilket han inte gjorde alls först, och detta är en kille med mkt egna idéer och vilja!
Han har även fått lite glimt tillbaka i ögonen och börjat göra ngn ansats till att pilla i höet…
Jag håller alla tummar och tår att jag inte bara önsketänker, och så fortsätter vi att kämpa på
Så bra!
Skönt att det går åt rätt håll! Fortsätt stödmata och håll koll på vikten så att han lägger på sig lite igen. :)
Håller tummarna, lycka till! 👍
Det tycks ha släppt det värsta nu och han äter igen! 😃 Sjukt lättad!
Jag stödmatade lite inatt då han bara precis hade börjat äta på fm/ eftermiddagen innan och inte helt som vanligt… Idag tycker jag att han känns som vanligt ungefär…
Hur skall jag göra med stödmatning nu? Skall jag fortsätta och ge lite ibland? Skall jag ge under natten fortfarande? Eller är det dumt att ge om han äter- risk att han inte äter för att man har matat?
#11 Om han äter helt som vanligt behöver du inte stödmata 🙂
Ev ha lite i en skål i buren (så gjorde jag till min hankanin när han kastrerades), bara över natten. Men inte så mycket behövs.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Idag är det fyra veckor sedan kastreringen och Ludde (brindlefärgade) har äntligen fått flytta in till sina tjejer! Det har varit jobbigt och kämpigt, men så värt det när man ser honom strutta runt som kung i buren. Slutet gott allting gott ;)
Lustigt nog är det idag även Luddes eller "Katlas Bowmore" som han så tjusigt heter, födelsedag! Bättre present kunde han nog inte fått tror jag…
Grattis på 1-års dagen!
#13 Han kunde sannerligen inte fått en bättre present, grattis till sötnosen 😃