Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1883 ggr
Zakaraa
2013-11-30 14:33
0

Hyllburar

Efter en insident så har jag nu blivit med en till marsvinsgrabb (en kompis kommer införskaffas) eftersom han annars skulle avlivas så jag har nu Två flockar eftersom jag inte vill ha tre pojkar i en bur.

Nu har jag inte plats för en till bur då den ytan inte finns så jag funderar på det som jag sett många uppfödare och omplaceringshem har, en Hyllbur. Dvs burar på Höjd i en hylla.
Det skulle fungera väldigt bra hos mig men jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga.

Vad är det för hylla som är bäst att använda? De flesta är ju för smala så hur löser man det?
Samt andra förslag på hur jag skulle kunna bygga. Eller kanske rent av en annan typ av bur som kan fungera för mig när jag saknar golvyta till fler burar?

Notera att jag Inte kan fästa hyllplan i väggen då det endast är en tun spånplatta som vägg (bor i ett ombyggt källargarage) så det behöver bara en golvhylla.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Moppie
2013-11-30 15:04
0

Kolla lite på blocket om du hittar någonting, Du kan alltid bygga om en möbel osv bara fantasin som sätter gränser

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

Moppie
2013-11-30 15:05
0

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

Zakaraa
2013-11-30 15:29
0

#1 Vill inte ha begangnat utan nytt så det är fräsht :)

#2 Vilken häftig konstruktion!

Moppie
2013-11-30 15:36
0

#3 Okej, Ja visst är den cool :)

mammagrön
2013-11-30 16:13
0

https://www.google.se/search?q=bokhyllebur+marsvin&rlz=1C1ASUT_svSE500&espv=210&es_sm=122&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=GgCaUrLkFenx4QTn8YCQDg&ved=0CC8QsAQ&biw=1366&bih=652

Här finns massor! Klicka dig vidare på dom bilder du gillar…så får du i de flesta fall reda på vad hyllorna är bygda av. :)

Zakaraa
2013-11-30 16:25
0

Ja det är ungefär nånting sånt här jag är ute efter fast mer "exlusivt" men jag vet inte vad för hylla jag kan använda. Det är litem er Det jag är ute efter. Tips på hyllor, skåp osv som är i bra storlek för 2st marsvinsburar för hanar :)

godisgrisen
2013-11-30 19:33
0

#6 Den på bilden är IKEAs Paxgarderob med komplementbackar. De är bra men aningens små. De på bilden sitter lite väl tätt också.

Zakaraa
2013-11-30 19:56
0

#7 Attans då, det finns ju inte längre på IKEA… :c Varken Pax eller backarna som bunderar till pax säljs längre.. Damn.

Jo därav "mer exlusivt" så inte tajt och mer luftigt. Problemet är att hitta någon hylla eller liknande som fungerar..
Har fått igenom blocket, IKEA och jysk nu och inget finns där :(

millib
2013-11-30 20:50
0

Du kan köpa IKEAs serie Gorm som är en lagerhylla och bygga in burar av, jättesmart och många som använder sig av det som burskåp.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

idipidi
2013-11-30 20:52
0

Finns inte Pax längre? Det ser ut så på hemsidan tycker jag. Håller dock med om att de är lite i minsta laget, måtten på hemsidan är yttermått på garderoben, innermåtten på backarna är betydligt mindre.

Zakaraa
2013-11-30 20:59
0

#9 Åh det är precis det jag har kollat efter! Tack, det dök inte upp på min sökning så inte så konstigt att jag missade!
Nu får vi se om jag kan lägga ut så pass mycket pengar, var dyrare än jag trodde för en så pass tunn stomme :O
Det är synd att det inte fanns TVÅ-dels, 3 är för mycket och en var för kort och det blev dyrt att köpa 2st En-dels :S

#10 Nej enligt min IKEA så finns inte Pax längre och skulle inte komma tillbaka, vilket jag tycker var så sjukt konstigt.
Lådan du länkar är en liten bara 100cm på bredden :(

Jag har en garderob uppe som jag köpte som är just PAX innan de försvann och då köpte jag även en låda som var både lång och bred men de finns som sagt inte längre vilket suger. Den barderobem är för hög för att ha i källaren då det knappt är 190-200cm till taket, är Väldigt lågt samt att den inte går att få ner då den skulle gå sönder :/

idipidi
2013-11-30 22:39
0

#11 Lådan jag länkar till är den största komplementlådan som de haft. den som är vanlig att använda i hyllsystem. Jag tycker att den är liten, men det är den som många använder och den som du länkar till i #6.

Zakaraa
2013-11-30 22:53
0

#12 Minns inte måtten på de lådor jag har är, men de ska vara längre än 1meter om jag inte tänker helt och hållet galer nu.

Jag skulle vilja ha burar med golvmöjlighet men eftersom jag bor i källaren i det gammla garaget så är det inge värme i golvet. Det är ett gammalt Kall-garage så har extra el-element i rummet där djuren står för att de ska få rätt temperatur (är runt 22grader i djurhörnan och 20 i min sovhörna)

godisgrisen
2013-12-01 00:33
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tror inte det funnits någon större paxlåda. Kanske är det Dilling sänglåda du tänker på? Tror den är borta ur sortementet och den var större. Paxlådrna är kvar vad jag sett.

Jag håller på att bygga ett paxlådeskåp. Vill inte ha garderoben så jag bygger en stomme av reglar. Kan visa bilder när det är klart. Jag har sedan tidigare ett burskåp till tre paxlådor som jag byggt. Ville inte ha så högt. Kan vara en lösning för dig också kanske.

Zakaraa
2013-12-01 00:37
0

#14 Det där visar den typen av lådor jag har men de ser aningen för smala på bredden (kanske ögonen som luras)
Enligt personalen på mitt IKEA ska de inte finnas längre, det finns dock en extremt smal version i djupet av den, samma bredd alltså men ungefär hälften så djup.

Det är ungefär den där typen av bur jag vill ha!
Skulle vilja ha en till sektion så det går in Fyra eller Fem lådor dock skulle endast två lådor finnas där i och resten skulle vara förvaringsmöjlighet för hö:et typ!

Så du har byggt ihop det där själv?
Vad har du använt för mått osv?