hårtappning
En av mina två honor har börjat tappat en del päls.
Inte så att det ligger tussar eller att det syns på henne direkt, men tar man på henne åker det av mer hår än vad som är normalt.
Hon är 3 år snart och mår bra i övrigt, äter och motionerar som hon ska. Någon som vet vad detta kan vara?
Kan hon ha en fällperiod? Både människor och hundar tappar hår / päls under olika perioder.
Som du skriver har hon inga kala fläckar.
Någon annan på Forumet kanske vet mer.
Såg nu när jag lyfte på päls att det har börjat blivit kala fläckar på sidan om magen.. Inte så stora men det syns iaf.
Kan det vara äggstockscystor?
"#2 ja det kan det vara. Det är väldigt typiskt för det. Hur ser hennes spenar ut? Hur är hennes beteende/humör?
#3 spenarna ser ut som vanligt och humöret upplever jag som detsamma. Jag googlade lite på sjukdomen och läste att man ibland kan känna knölarna, men hon har inga vad jag kan se/känna. Jag lär nog boka veterinärtid så jag får veta vad det är. :(
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Jag har skrivit en artikel här på mif om äggstockscystor och kastrering till följd av dem. Symtomen står inte i direkt samband med hur stora cystorna är. Mina marsvin visade symtom (på humöret och brunst, krustiga spenar dock ej håravfall) och deras cystor var som en ärta respektive hasselnöt. Veterinären kunde känna dem utanpå men inta jag.
Tack så mycket för alla svar. Jag ska definitivt kontakta en veterinär imorgon för en undersökning av Elsa, så får vi se vad det kan vara