Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 796 ggr
olivia_dixie
2013-12-02 20:43
0

Behövs pellets?

Jag har nyligen skaffat ett par äldre marsvins honor på 2 år. De har ätit en marsvins blandning från ica som åkte i soptunnan direkt! Nu undrar jag om jag verkligen behöver pellets eller liknande? Har läst på om att oxbow är bra, men olika havresorter även fungerar. De får c vitamin rika grönsaker 2ggr/ dag och hö finns alltid tillgängligt. Muffin väger 1053 g. Och Skorpan 1005 g. Hur tycker ni att jag ska göra? 🙂

Frida B
2013-12-02 21:02
0

Tycker inte du behöver pellets (eller något annat kraftfoder), men skulle jag varit du skulle jag inte slängt pelletsen utan trappat ner gradvis. De har ju väldigt känsliga magar :) Märker du sedan att marsvinen måste ha någonting utöver grönsaker och hö, kan du ju ge dom vanligt uppblött havregryn.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Svarttusch
2013-12-02 21:07
0

Det finns inget rätt och fel när man kommer till kraftfoder till marsvin. Mycket beror på vad man har för hö. Du skulle kunna börja med antingen havregryn eller kornkross. Håller de vikten och har ett bra hull kan du fortsätta ge det, blir de tjockare kan du testa att inte ge kraftfoder och blir de för tunna kanske det kan vara bra att komplettera antingen med pellets eller blanda andra sädesslag. 

Det går inte på något sätt att säga vad som kommer fungera på alla marsvin eller ens dina marsvin. Det enda man kan göra är att testa sig fram :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Svarttusch
2013-12-02 21:08
0

#1 Marsvin äter så lite kraftfoder att de brukar klara av att byta väldigt lätt :)

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

Frida B
2013-12-02 21:19
0

#3 sa det då jag bara bröt rätt av när min hane åt kraftfoder, och han rasade i vikt pga det :) självklart är det individuellt, men alltid bättre att vara på den säkra sidan ;)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Svarttusch
2013-12-02 21:24
0

#4 Då skulle jag gissa att det nya kraftfodret gjorde att han rasade i vikt :) Med största sannolikhet hade det blivit samma sak om man rasat ut det :)

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

Frida B
2013-12-02 21:32
0

#5 Alltså han åt oxbow, och när vi tog bort det så rasade han i vikt. Så ja, det var kraftfodret, men det är ju det jag menar :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Anna T
2013-12-03 08:13
0

Om man ska ge havregryn, ska det då blötläggas först eller kan man ge som det är?

Frida B
2013-12-03 08:30
0

#7 jag brukar blötlägga det då det annars kan svälla i magen (har jag hört)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Svarttusch
2013-12-03 08:50
0

#7 Nej det behöver inte blötläggas :) Däremot om man använder kli ska det blötläggas.

Hälsningar Malin <3
Min hemsida