Snart ungar?
Hej
jag har 2 marsvins honor, lika gamla, och den ena är dräktig, var det när jag köpte henne.. och jag har läst att dom är dräktiga i ca 70 dgr, men jag vet ju inte exakta datumet när hon parades, så min fråga är, hur stora (tjocka) blir marsvin när dom är dräktiga, för mitt är HELT enorm..?
Det ser ju ut som hon skulle ha fött för typ flera veckor sedan.. men dom kanske blir väldigt stora.. ?
Sen en annan fråga, i och med att jag har två honor, kan dom fortfarande vara i samma bur? eller om jag måste dela på dom nu innan hon föder och sen när ungarna har kommit?
Jag har hört att det kan vara så att den andra honan blir aggressiv mot ungarna nämligen, och vill veta om detta stämmer?

Att sära på honan och sin burkompis är stressande och stress är farligt för dräktiga honor. Det är dessutom onödigt att sära på dem, den andra honan kommer med största sannolikhet att gå in som extramamma åt ungarna (inte ge di men sitta hos dem och göra andra marsvinsmammesaker). Har aldrig träffat på en hona som blivit agressiv mot en annan honas ungar det enda jag kan tänka mig där är om buren är väldigt liten och mattillgången inte är så stor men hur ofta har man uppfödning under sådana premisser?
Marsvin blir helt ENORMA när de är dräktiga. När man tror att de inte kan bli större blir de ännu större! Framförallt om det är flera ungar :) Det lättaste sättet att veta om det närmar sig är att känna på bäckenet. Precis ovanför könet och vid rumpan känner man. Eftersom du har andra honor kan du känna på dem först och sen jämföra med den dräktiga honan. När man märker att bäckenet börjar dela på sig är det närmare (beroende på honan kan det handla om flera dagar eller bara en dag).
Det absolut bästa är att låta honan gå kvar med sin kompis. Ensamma marsvin kan börja äta dåligt och mest sitta still. Det är inte bra alls, allra minst med ett dräktigt marsvin. Min hona gick med två andra honor nu när hon födde och de var snälla mot henne innan hon födde, medan hon födde och snäll mot ungarna efteråt.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Jag har mina honor boende i flock.
När det föds ungar så hjälper alla de andra honorna till.
De både tvättar,uppfostrar, myser/vilar med dem etc.
Nu bor visserligen 10 honor på 3*1 meter, så det finns gott om utrymme, men aldrig har jag märkt att någon hona blivit arg/sur på bebbarna. Tvärtom.
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu