Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 2088 ggr
_maaika_
2013-12-15 10:51
0

Tål de detta?

Hej! Marsvinen behöver verkligen nått att tugga på nu men jag har inte de grenar jag vet att de tål. I vår trädgård står det dock minst ett paradisäpple träd, men jag är lite osäker på om de tål att äta det eller inte. Någon här som vet om det är säkert att ge dom en sån gren?

Moder1
2013-12-15 17:48
0

Det går bra med grenar frånäppleträd.

Alla är värda att älskas

_maaika_
2013-12-15 18:12
0

1# Moder1 : Även paradisäpple? Det och vanligt äppleträd är inte riktigt samma sak.

Mirinda
2013-12-15 19:14
0

Jag tog en titt på Humlans marsvins hemsida. Där finns en lång lista på sånt man aldrig ska ge marsvin. Paradisäpple finns inte med där, men det finns en reservation om att det finns fler växter som är olämpliga.

Är det någon som vet säkert?

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Frida B
2013-12-15 19:38
1

Jag har fått lära mig att björk och frukträd går bra. borde inte paradisäpple ingå i frukter då?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mirinda
2013-12-15 20:02
0

#4 Det var det jag tänkte också. Men jag är ingen trädgårdsmästare. Har dock för mig att paradisäpplen bara är till prydnad och inte är något som människor äter i a f.

TS; om du inte kan få ett 100% säkert svar här, så kan du kanske ge marsvinen en pytteliten kvist att smaka på? Om du sen väntar ett dygn och ser att de är OK, så skulle du kunna ge dem lite mer o s v.

Det är bara du som kan avgöra hur du ska göra. Jag, som har svårt att få tag i just äppelgrenar, tycker att det vore synd ifall marsvinen går miste om något riktigt gott för att det är svårt att få fram fakta.

Kom på en annan idé; kontakta en välsorterad handelsträdgård och be att få tala med trädgårdsmästaren! H*n kan säkert svara på om det är stor skillnad mellan paradisäppelträdens grenar och vanliga (alltså hur mycket arterna skiljer sig åt).

_maaika_
2013-12-15 21:46
0

Tack för svaren! :D Har bestämt mig för att testa lite försiktigt med att låta de smaka på en liten del av grenen. 

Jag och mamma googlade runt lite och drog slutsatsen att eftersom paradisäpplen och vanligt äpple tillhörde samma släkte (Malus) borde det ju inte vara giftigt. Så vi får se om de vågar smaka en bit senare :3

bergmansdotter
2013-12-16 07:25
0

Man gör gelé på paradisäpplen, så det borde funka för marsvinen oxå tänker jag. 😄

_maaika_
2013-12-16 08:17
0

Ja precis :3 den tanken hade jag också i bakhuvudet. Och en annan jag frågade sa att grenarna kunde vara beska, men värt att prova.

Mirinda
2013-12-16 08:33
1

#7 Tack för info om vad man kan ha paradisäpplen till! Hade ingen aning om att de gick att äta. Nu blev jag förstås väldigt nyfiken på hur den där gelén smakar.🙂

_maaika_
2013-12-16 14:44
0

Jo visst går det att göra gelé av :3 men man ska absolut inte äta äpplena direkt från träden. Det är hur surt som helst