Usel matte
Känner mig verkligen som en usel matte för tillfället :-( Det går väl inget direkt nöd på tottarna för de har mat och vatten och rena burar men jag glömmer både golvtid, kraftfoder och ibland grönsaker. Jag kelar inte eller ger godis, bara matar och kollar så alla lever. Ping (hunden) får inte alls så långa promenader som jag vill ge och jag glömmer att fixa hennes snoddar (så de tovar) och att borsta hennes tänder. Och om jag kommer ihåg så orkar jag inte.
Jag vet att det går över för jag har haft sådana här perioder innan men under tiden är det hemskt :-( Har så dåligt samvete hela tiden och det får mig att må ännu sämre. Jag gråter och har ångest hela tiden.
Det är två saker som jag har särskilt dåligt samvete för. Den ena är att jag lät det gå alldeles för länge för Lisens pälsvård och manikyr så när jag fixade henne så hade hon jättestora förhårdnader, alldeles för långa klor och kiss i rumpan. Den andra är att jag tvingade Xíexie att bli noga klippt trots att hon inte ville. Jag borde bara ha låtit det vara och bara klippt slarvigt men jag höll fast henne för att klippa rakt och jag har så dåligt samvete för hon bråkade ju inte för att reta mig utan för att hon tyckte att det var obehagligt.
Jag har även dåligt samvete för att Jai och Inari sitter ensamma. Jag kan inte göra något åt det just nu, Inari är kastrerad men måste vänta tre veckor innan han kan sitta med hona och Jai vet jag inte vad jag ska göra med och det är så hemskt att se dem sitta ensamma och ledsna.
Gnäll gnäll gnäll :-(
Jag vet hur jobbigt det är med dessa nedgångar. Går själv upp och ned för mig 😕 Jag har precis kommit upp ur en tre månader lång nergång som har varit extremt påfrestande. Jag mår äntligen bra igen 🙂 Och ångest 😕 denna hemska ångest. Det är extremt jobbigt att lida av ångest. Så jag förstår dig till fullo. Det ända jag kan tänka mig kan hjälpa att få höra är håll ut. Håll ut och be om hjälp.
Vad man märker när man lever med en sådan tillvaro är att djuren klarar sig. Jag har känt mig som en väldigt dålig matte många ggr. Och i dessa lägen har jag märkt att det hjälper att ha en sån underbar hund som jag har vid min sida 🙂 Han är min terapihund, bästa vän. Han är mitt allt.
Marsvinen är min passion, men min underbara Tex är mitt liv.
Jag hoppas för din skull att det snart går upp igen. Men under tiden, håll ut.
Kram!
Det är mänskligt att ibland ha dippar och inte riktigt orka med allt. Har du kanske någon kompis eller familjemedlem som temporärt kan avlasta dig med djurhjälp (eller iallafall umgås med dig när du fixar med djuren, allt brukar vara lite lättare om man är två)? Jag vet inte om du träffar någon för din ångest, men det vore kanske en idé att ringa vårdcentralen och be om att få träffa läkare eller prata med en kurator. Jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete över varken marsvinen som för tillfället sitter ensamma eller för klippningens skull. Se till att lägga lite extra kärlek på de ensamma om du kan bara! Det är ju som sagt bara tillfälligt så det löser sig nog snart. Klippningen var ju nödvändig och den är nog redan glömd. Jag hoppas du mår lite bättre snart!
En stor kram till dig Emmy!
Jag förstår precis hur du känner. Har för tillfället själv två hanar som inte har nån burkamrat, hur jag än försökt och bytt och grejat så har det inte gått att få dem att gå ihop med nån annan nån längre tid.
Att man i perioder inte orkar eller hinner greja med samtliga djur är nog inte så ovanligt. Oavsett så blir alltid jag glad av min husdjur, och de har alltid varann! Det är bara de där två hanarna jag har som går ensamma jag själv mår kasst över. Det är bra att veta att det finns nån annan (människa s a s) i ens omgivning som stöttar en, det räcker nog ofta att man vet att man inte är ensam:)
När man, som till exempel mig, inte har någon mänsklig familj att söka sig till är nog husdjuren extra viktiga.
Som jag ser det så har husdjur en enorm förmåga att vara ens egen "medicin"=) Bara man tillåter dem. Haha, kanske därför jag själv har så många=P
Ja vi har upp och ner gångar i livet, inom alla områden. Skola, jobb, relationer, djuren.
Du ger dem vatten, hö , rena burar och de har varandra. Går ingen nöd på dem. Så är marsvin så fantastiska att de påminner om mat och grönsaker om man skulle glömma dem:) Och jag antar att du inte glömmer det i veckor utan kanske ngn gång då och då.
De ensamma marsvinen sitter ensamma av en orsak, då det är bäst för dem själva.
Samma gäller andra marsvin i tråden, jag ser det som en omtanke att dela på dem om det inte fungerar. Marsvin ska inte vara ensamma för att de är flockdjur men sällskap till varje pris kunde aldrig vara tanken om de slår ihjäl varandra.
De hör de andra och känner att de finns där. Det är skillnad mot att sitta helt ensam i ett hörn i en bur och ingen bryr sig.
Hoppas det vänder för dig!
De klarar sig de får det nödvändigaste. Sköt om dig själv. Snart finns du där full ut för dem igen.
Ingen ägnar all sin tid åt sina djur alltid alla dagar. Alla har perioder då de inte hinner eller inte mår bra. Du är inte en dålig matte Lyan.❤️
Det viktigaste är att marsvinen får det nödvändigaste! Dvs rent i buren, hö och vatten. Grönsaker verkar det ju som du ger nästan alltid, det är bättre än många andra marsvin har det. Det är helt okej för dig att inte orka just nu, för jag vet att NÄR du orkar så är du otroligt engagerad och tar otroligt väl hand om dina grisar.
Om man ska ha som mål att alltid kunna lägga x antal timmar på marsvinen per dag, alltid ge golvtid och kolla igenom alla varje dag, då kan man nog inte skaffa marsvin. Det finns dagar mina marsvin "bara" får mat, hö och vatten. Alla dagar orkar man inte kolla igenom marsvinen, gosa med dem eller liknande. Det finns nog ingen som har ork hela tiden. Det viktigaste är att de inte far illa och det tror jag inte dina gör.
Jag tycker inte du ska oroa dig för mycket över det här. Självklart är det bra att vilja det bästa för sina marsvin, det borde vara allas mål. Men har man som du väldigt höga krav på sig själv (har jag tolkat det som du har i alla fall) så är det svårt att nå upp till och då mår man bara sämre.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Tack för alla svar! Allting har gått fel hela dagen :-( Är helt slut i huvudet så fixar inte att koncentrera mig på att svara så många just nu.
Blir till att mata och rasta Ping och sedan får jag se vad jag orkar…