Strö
Hej hopp!
Undrar om nån här på forumet provat att använda ströpellets till grisarna. Använder det till hästarna o det borde funka kanon till grisarna också.
För er som inte provat så vattnar man pelletsen o låter dom svälla…då faller dom sönder till ett riktigt fint sågspån. Väldigt lättmockat och väldigt liten åtgång…
Någon???
Ja jag varvar träpellets och pappers. Det blir inte så smuligt när de är uppe.
Alla är värda att älskas
Oj, det var nytt för mig! Skräpar det mycket? Dammar? Dyrt?=)
I stallet skräpar det mindre än kutterspån.
Lätt att mocka eftersom spånet ramlar genom gödselgrepen o det borde det göra här också så att man bara kan mocka upp bajset på en "kattspade".
Dyrare vid första anblicken än kutterspån, men billigare i längden eftersom det inte förbrukas o mockas ut på samma sätt…OCH det sväller gentemot hur det är i säckarna. Blir lite popcorneffekt. Hundarna gillar att titta på när det sväller 😃
Jag tänker att det skulle vara snällare mot fötterna på grisarna än kutterspånet eftersom det är mer "finkornigt".
Men det skulle vara kul att höra om nån provat redan till grisarna…
Finns ströpellets att köpa på Granngården? Det låter ju som en snajdigt alternativ att prova på! 🙂
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Ja…men det finns nog billigare att få än på Granngården….Här säljer Eko just nu en hel pall 832kg (räcker nog en hel vinter till en islandshäst…MINST) 😃för 1998:- det är 52st 16kg säckar….
http://www.bergendahls.se/images/Food/EKO/Alltid_p%C3%A5_EKO.pdf
#5 Haha! Ja okej :)
Är det pellets att elda med? Det är inte så att det innehåller något mystiskt som små marsvinsmagar inte ska ha i sig? Hästar petar ju i.o.f.s också i ströet men de är inte riktigt lika nära (och små!) som marsvinen. Jag har verkligen ingen aning, min fråga kanske är helt irrelevant eftersom jag inte vet något om träpellets :p
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Dom pelletsen vi använder till hästarna är svensk spån o utan tillsattser. Det är samma pellets som används som stallpellets som eldningspellets…Det är helt enkelt hoppressad spån…
Bara fråga…för det gör jag 😃
Jag kan ingenting om marsvin men jag vet en del om annat 😉
Känns det fuktigt? Undrar lite med tanke på att det ska vattnas. :-)
Nä det känns inte fuktigt…Man vattnar m varmvatten o inte mer än så att pelletsen "popar" o det torkar upp fort…Hade det blivit fuktigt hade det inte varit nån mening att ha hästar till att kissa i det…Blir ganska mkt vätska på en gång 🤪
Vi trampar pelletsarna när dom stått o popat en stund…På det viset känner vi ju m fötterna om det finns fasta pellets kvar o då vattnar vi lite till. Vi har ju en ganska tjock bädd till hästarna. Vi vill ju att spånen ska ligga stilla även hos hästarna. 😃
Jag har inte provat till grisarna…bara till hästarna. Hade varit kul att höra om nån redan provat o lyckats eller misslyckats 😎