Marsvin/kaninstall
Min pappa bygger en barack som det är bastu , förråd och ett rum till mig i. Jag ska ha mina två kaniner och köpa två marsvin att ha där inne. 2 facksbur till kaninerna som är 2,5#1,5 m . Marsvinen ska få lika stort, alltså 2,5 m långsida och 1,5 m kortsida. Är detta bra mått?
Inredning jag tänkt mig;
tunnlar
hus
matskål/flaska
höhäck (även hö att mysa i på golvet)
Ska fixa en hage också.
Kommemtaera gärna tips osv.
( Har haft kaninuppfödning , så saltsten osv vet jag om att de inte ska ha)
Ja det är verkligen bra mått till två marsvin 👍
Om du ska ha höhäck, tänk på att ha en som är väldigt långt ner och som de inte kan hoppa in i.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Åh vilken toppenbarack! 😃 Det låter som kalasbra mått för en marsvinsbur, beroende på hur många du ska ha förstås? Haha! Jaha det stod två 😇
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Vad roligt att höra att ni gillar måtten , de är väl ganska stort? 🙂
Tänkte fixa en höhäck som är en boll i galler typ haha , vad heter de nu igen? salladsboll elr något. Vill verkligen inte att marsvinen ska kunna krypa in och fastna.
När det gäller höhäck så får man också vara noga med att det finns massor hö på marken (som du också säger att du ska ha)€ som marsvinen kan äta av. Risken finns att de inte får i sig tillräckligt annars eftersom marsvin har sin mun på undersidan och deras nackar/ryggar är inte till för att beta ovanifrån.
Jag tänkte att höhöcken ska vara max 3 cm över marken. Tänkte så att de har färskt och rent hö ifall höet på marken skulle bli skitigt , eller vad tycker ni?
#5 Det blir så pass lite mängd hö i en boll eller höhäck. Marsvin äter hö i stort sett hela tiden, så det bästa är ändå att slänga in ett lass direkt på burgolvet. Det jag gör för att de inte ska trampa ner det direkt är att jag sätter en tofs runt hela högen så den blir mer kompakt. På det viset kan de få sig ett rejält lass, direkt på golvet som håller länge 🙂
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Smart , ska göra som du säger. Tack för tipset (: