Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1063 ggr
ratuoi
0

Skaffa marsvin

Jag funderar på att skaffa marsvin, men har inte bestämt mig än. 

Vad är fördelar med att ha marsvin tycker ni? Och nackdelar?

Tycker de om att mysa med varandra och sin ägare? Kommer de överens med andra djur, t ex hundar och katter? 

Tycker de om att leka? Exempel på leksaker som uppskattas? 

Är det enkelt att få dem rumsrena? Är de lätta att lära tricks? 

Jag vill gärna ha ett aktivt smådjur, socialt och flocksmart djur som tycker om att springa runt och utforska sin omgivning, inte bara ligger och sover hela dagarna. 

(Har redan råttor och hundar) 

Hoppas ni kan hjälpa mig :)

Medarbetare på Social fobi iFokus

Fridaaaa
2

+ Pratglada
+ Inte dyra i drift (beroende på såklart vart man får tag på allt).
+ Klarar sig bra när man är borta under dagarna.
+ Nyfikna (de flesta)

- Kan inte bo utomhus om man hade velat ha ett utedjur (alltså gäller inte mig personligen).

Är vad jag kommer på så här spontant.

Tycker de om att mysa med varandra och sin ägare?
Mina marsvin myser inte direkt med varandra men de kan sitta i samma hus och så.
De myser gärna med mig och min sambo när de är uppe i famnen.

Nja mina leker inte direkt, de uppskattar tunnlar, hus och sånt mer.

Marsvin är svåra att få rumsrena pga att de har så snabb ämnesomsättning eller vad man ska säga.
Trix kan de lära sig, men är individuellt hur pass intresserade dem är.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ratuoi
0

#1 Tack för ditt svar! En till sak jag undrar, har marsvin lätt för att ty sig till sin ägare? Följa efter, komma när man ropar osv? 

Som marsvinet i detta klipp: http://www.youtube.com/watch?v=KGFh6TOgCb8

Medarbetare på Social fobi iFokus

Fridaaaa
0

#2 Skulle säga att det beror på marsvinen men med träning osv så är det inte omöjligt, vi hade ett marsvin som ofta kom när man ropade på honom 🙂

emmaaslund
0

Fördelar med marsvinen är att de är väldigt sociala, trevliga djur som är mycket medvetna om sin omgivning. De håller koll på både varandra och oss människor. Marsvinen får mig att skratta, varje dag. Nackdelar kommer jag faktiskt inte på några för tillfället, ingen värd att benämnas som en nackdel i alla fall :)

Tycker de om att mysa med varandra och sin ägare? Kommer de överens med andra djur, t ex hundar och katter? 
Mina marsvin myser titt som tätt tillsammans och flera av dem tycker om att mysa med mig. Det finns också de som hellre går iväg på äventyr än att kramas.. Jag har ingen aning om de kommer bra överens med andra djur, men jag skulle snarare tro att det handlar om huruvida de andra djuren kommer överens med marsvinen eller inte.

De leker väl mer med varandra än med leksaker. Mina marsvin har inga leksaker. De uppskattar nog hellre en schyst träbro att gnaga på :)

Ingen aning, jag har inte testat att försöka göra dem rumsrena. Jag har förstått att det ska vara rätt svårt. Jag försökte lära ett av marsvinen att hoppa en gång, det gick sådär.. :p

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Julip
3

Fördelar:

+ Pratglada djur
+ Enormt vänliga och snälla djur
+ Är typ det enda husdjuret som man är "garanterad" att kunna gosa i knät med
+ Enkla och mysiga att ha (bokhyllebur utan tak, hur mysigt är liksom inte det? Slippa galler och sånt instängt och tråkigt)
+ Himla söta, titta bara på gristrynet
+ Finns i många raser, färger, hårlag
+ I övrigt lätta att ha o göra med, ingen tendens till "problemdjur"

Nackdelar:

- MÅSTE ha minst två c-vitaminrika grönsaker per dag. Annars kan dom bli sjuka (c-vitaminbrist)
- (Enligt mina erfarenheter) ganska grisiga och iomed att dom är väldigt svåra att göra rumsrena och kissar/bajsar ofta i knät

emmaaslund
2

#5 Hur kan det vara en nackdel att de måste ha en liten bit grönsak varje dag? Det är inga stora mängder vi talar om och det ingår ju i deras kost 🙂

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Julip
2

#6 Jag kan tycka att det är en nackdel då det måste ges färska grönsaker varje dag, minst två sorters, annars kan dom få c-vitaminbrist. Inte alltid man har färska grönsaker hemma osv. 

Alla är olika :)

Fridaaaa
2

#7 De måste inte ha minst två sorter per dag. Jag ger mina ibland en sort per dag, ibland fler.
Många har grönsaker hemma och väljer man att skaffa marsvin måste man ju ha det hemma, annars får man ju skippa det djuret 🙂
ang det med bur, jag tycker inte det blir så instängd med gallerbur, har det själv, beror ju på hur man ställer dem, hur stora dem är ect.
mina kissar inte ofta i knäet, väldigt sällan och bajs kommer det inte så ofta heller, är väldigt lite i så fall 😛 (en liten parantes hehe såklart egna åsikter och erfarenheter, alla tycker vi olika)

Svarttusch
2

#5 Det där med "grisiga" så får jag uppfattningen av att det är honor som är grisigast :D Det ser jag på väggen vid mina burar, honorna stänker kiss upp på väggen när de kissar en brunstande jobbig kompis i ansiktet. Mina hanar däremot är inte särskilt grisiga (även om de behöver tvättas oftare :P). 

Jag har inte blivit kissad på sen ett år tror jag, däremot lite bajs, men det är inte så farligt tycker jag ;) Är det något som oroar en kan man ju köpa ett gäng 10 kr filtar från Ikea eller liknande och ha dem på i knäet :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Julip
0

#8 och #9 Detta är så som JAG upplever det, alla är olika och har olika erfarenheter. #1's nackdel tex är ingen nackdel för mig.

Fridaaaa
2

#10 Läs just vad jag skrev i #1 ang nackdel 😉 Du verkar missuppfattat det lite hur jag menade/skrev.

Julip
0

#11 Som jag sa - tycker inte att det kan vara en nackdel överhuvudtaget. Som ex på att alla är olika och upplever saker olika vilket måste respekteras av andra.

Fridaaaa
0

#12 Som jag skrev: Du verkar ha missuppfattat det jag skrivit 😉
Som jag skrev i #1, så är det en nackdel om man vill ha ett utedjur men är förtjust/kär i marsvin. Men vill gärna höra din åsikt/upplevelse hur du tänker kring det, varför inte det skulle vara en nackdel?

Jag har inte sagt/antytt att jag inte respekterar din åsikt/upplevelse heller, bara skrivit en förklaring kring det, inget annat.
Men tänker inte skriva mer Ot nu 🌺

fridaaocrazy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har inte direkt läst kommentarerna, men kommenterar ändå. 

Jag har marsvin, och speciellt Plutten älskar allt och alla - och jag tror nästan han gillar hunden mer än sin kompis 😂

Jag skulle nog inte säga att marsvin gillar att just leka, men det är oftast uppskattat att få komma ut och springa, träna med aktivitetsboll eller liknande. När jag var mindre gjorde jag ofta hinderbanor till marsvinen där de fick följa en gurkbit haha 😃

Marsvin är väldigt svåra att få rumsrena, och jag har aldrig hört, känt eller haft ett marsvin som lyckats med detta - så det är nog inte direkt ett djur man vill ha löst i sitt hus, i alla fall skulle inte jag vilja ha avföring över hela golvet Skämtar Men lyckas man så är det ju super!

Jag tycker nästan att det låter som att det är en kanin du skulle kunna vara intresserad av..? Väldigt pigga och aktiva, lätta att lära ut trix och de kan vara nästan lika mysiga att sitta och klappa på som marsvin.  

Men jag måste ju säga att marsvin är svårslagna 🙂 Väldigt mysiga men passar främst till den person som inte har jätte höga krav på sina djur. Men såklart kan man lyckas, och har man fått ett aktivt marsvin så är det nog inte jätte svårt att lära sitt marsvin några trix 🙂

På bilden är lilla Plutten och vår hund Crazy 👍

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka