Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 780 ggr
Denise.E
0

Frågor (:

Någon som är vaken?

Kan du (om du är marsvinskunnig) försöka svara på mina frågor? Ska bli marsvinsmamma :)

1. Vad som är okej att ge , hur ofta osv.

2. Passar 2 gånger 1,5 meter till två honor?

3. Kost? pellets , cvitamin , frukt&grönt osv. 

4. Tips till burinredning

mansonreznor
0

Alla tycker olika, men jag kan säga vad mina får:

Fråga 1+3: Hö av bra kvalité ska ALLTID finnas åt dem att äta. Helst på burgolvet eftersom det är naturligt för marsvin att äta från marken, att äta från en höhäck under längre tid blir en onödig slitning på nacke/rygg. Och vatten såklart, i flaska eller skål. Mina äter mestadels vitkål, grönkål, broccoli, morötter på daglig basis, morötter bara om de har behov av mycket energi. Bara de får grönsaker med mycket c-vit varje dag. Själv odlar jag timotejgräs, alfalfagroddar och morotsblast också som de får nån gång i veckan. Mina får vanligtvis inte pellets, men när de fått det har det varit Oxbow-pellets eller Cavia Complete. Jag föredrar att ge dem kligröt 1 gång eller oftare i veckan beroende på om de behöver tjocka på sig eller inte. Ska man ge c-vitamintillskott till smådjur som finns att köpa i zooaffärer osv bör man tänka på att vitaminet är flyktigt, det bryts ner av ljus, syre och värme. Så om inte butiken förvarat förpackningen rätt kan man inte lita på att det är mycket C kvar. Man räknar med att c-vitaminet ändå försvunnit inom 2-6 veckor från exempelvis flaskor med c-vitamindroppar. Kolla datumet! Sen brkar mina alltid ha tillgång till kvistar från t ex björk eller äppelträd att gnaga på.

2: Jag antar att marsvinen ska gå tillsammans på 150x150 cm? Det räcker gott och väl till två marsvin. På Jordbruksverkets hemsida, http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/smagnagare.4.62af51191240430af4d80002633.html finns tabell med absoluta minimimåtten på burar.

Här är en länk till en sida med länkar till samtliga Artiklar här på MiF: http://marsvin.ifokus.se/articles/522e86438e0e747d53000b8b-artiklar-pa-marsvinifokus?discussions-1 Det finns mycket information som du nog söker där.

Här är länk till en bildtråd här på MiF: http://marsvin.ifokus.se/discussions/5297bf2dce12c4429600016e-bildtrad-visa-era-burar?discussions-5

Lycka till=)

Fridaaaa
0

1. Vad som är okej att ge , hur ofta osv.
Syftar du till mat eller godis, eller vad syftar du på?

2. Passar 2 gånger 1,5 meter till två honor?
Japp (tror du fick svar på det i en annan tråd?)

3. Kost? pellets , cvitamin , frukt&grönt osv. 
Pellets = selective eller oxbow om man vill ge pellets.
C-vitamin = får de via bra grönsaker. Vitamin i vatten = inte riktigt lönt då det försvinner efterhand under dagen (börjar redan efter 30-60 min) samt att de inte får i sig allting. Vissa ger lite askobinsyra på någon grönsak ett par dagar/vecka (finns i kryddhyllan, ren c-vitamin), jag ger inte mina någon sådan tillskott.
Frukt = godis. Ger ibland äpple, päron, banan, kiwi, men knappt 1 gång/vecka.
Grönsaker: C-vitaminrika grönsaker, bland annat: Grönkål, spetskål, vitkål, broccoli, blomkål, paprika, persilja mm.
Gurka och sallad t.ex är enbart godis, innehåller mest vatten.
Bra hö ska de ha tillgång till dygnet runt.

Mina får havregryn och/eller havrekross som kraftfoder istället för pellets.

4. Tips till burinredning 
Hus (vissa av mina gillar att hoppa upp på sina och spana)
Tunnel
Myssaker som t.ex myspåse
Snygga, bra matskålar

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Denise.E
0

#1 #2 tack så mycket för era svar , ska ta till mig allt. Ja , jag fick svar i en annan tråd men då var det 2,5 m gånger 1,5. Pratade med pappa och burarana blir 2m gånger 1,5 alltså 0,5 m kortare på långsidan. Kan man ge kaninpellets till marsvin? Alltså inte som helfoder utan ''tillskotttt. Hur gör man kligröt? (:

Fridaaaa
0

#3 Blir bra mått ändå.
Finns olika slags kaninpellets men olika innehåll. Står i #2 bra pelletssorter till marsvin, just för marsvin om man behöver ge pellets. Är de med bäst innehåll.
Bättre att ge marsvinspellets till marsvin.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mirinda
0

Du har fått bra svar här ovan. Här är lite till tips (sorry om det blir upprepningar). 

Vi gav våra Lottie-pellets. Det var de bästa av de billigare pelletsen. Marsvinspellets ska innehålla högst 0,8% kalcium och Lottie har 1,1 %. Så egentligen är det ju inte perfekt. Men våra har mått bra när de ätit dem. Egentligen handlar det om en balans mellan kalcium och fosfor, men det där är lite komplicerat, så jag ger mig inte in på att försöka förklara. Vi blandade eget kraftfoder med Lottie ()

Det allra bästa, tycker jag, är att ge dem kross av korn eller andra sädesslag. Om man inte har många marsvin kan man köpa fyrkornskross från Saltå kvarn. Det brukar man hitta i välsorterade mataffärer här där jag bor. Man kan även ge havregryn eller kligröt (kli som fått svälla i vatten). Eller köp en fågelkärve av havre. Det brukar gå hem.

Tänk på att det i första hand är växande marsvin och dräktiga honor som behöver kraftfoder. Men vuxna marsvin är det lite olika hur ägarna gör. Skaffa en våg, om du inte redan har en. Man ska väga marsvinen regelbundet för att hålla koll på att ungar ökar och vuxna inte minskar i vikt.

En bra skål är tung och svår att tippa omkull. En porslins- eller keramikskål med lite "inåtsvängda" kanter brukar funka bra. Det måste inte vara en särskild djurskål. Du kanske redan har någon hemma som skulle passa.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare