Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1141 ggr
pernillaoscarsson
1

Ny med marsvin

Det finns säkert massor av liknande trådar men orkar inte leta upp någon just nu.

Igår fick jag hem mina första marsvin, kompisens kille visade allergi mot dem så det var ingenting planerat. Djurvän som jag är kunde jag inte låta bli att prova en ny art. Grejen är att jag inte kan speciellt mycket om marsvin. Jag vet att ca 80% av deras kost ska bestå av hö och sedan en massor grönsaker med mycket c-vitaminer. Men sedan då? Vilka grönsaker är ok att ge? Jag har läst att många ger olika sorters kål, hur stora mängder är ok? Hur mycket grönsaker över huvud taget ska de få varje dag? Fördelas det på morgon och kväll eller ska de ha allt på samma gång? Hö ska de som sagt ha hela tiden så de lär ju inte gå hungriga.

Bortsett från att äta, hur aktiverar man dem bäst? Är de mycket lekfulla och gillar leksaker?

Jag har kanin hemma också, just nu är de i samma rum fast i separata burar, störs de av varandra eller lever de i sina egna små världar?

Äh, har ni bra tips så bara släng in dem, allt är intressant just nu ;)

Fridaaaa
2

Bra grönsaker:

• Grönkål
  • Vitkål
  • Spetskål
  • Broccoli
  • Paprika (dock inte dagligen pga risk för munsvamp)
  • Persilja (helst inte dagligen)
  • Blomkål

Några bra man kan ge, jag brukar variera 🙂 Ger mina 1-2 gånger/dag lite lika, väger inte upp mitt.

Vissa är lekfulla andra inte. Mina marsvin är inte direkt för leksaker, de gillar mer tunnlar, olika hus mm istället i hagen eller i buren.

De kan bo i samma rum, det gör inget, det har jag själv här hemma också 🙂

Det är som med kaniner: ingen saltsten.
Vissa marsvin kan behöver kraftfoder, andra inte. Mina får havregryn, ibland havrekross också som kraftfoder.
Pratglada djur 😛

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mirinda
0

Välkommen till Marsvin i Fokus!

Här får du en länk till artikeln om grönsaker och rotfrukt:
http://marsvin.ifokus.se/articles/4d716767b9cb46223907898c-handla-ratt-till-marsvinen?articles-1

Vill du veta exakt hur mycket C-vitamin olika grönsaker innehåller så kan du gå in på Humlans marsvins hemsida och klicka på foder. Där finns en näringstabell med hur mycket näringsinnehåll det är i 100 g av olika marsvinslämpliga grönsaker. Ett hett tips i juletider är grönkål. Det fullkomligt kryllar av C-vitaminer.

Du skriver inte hur gamla marsvinen är. Vuxna marsvin ska ha 10 mg C-vitamin per dag. Ungar behöver 30 mg per dag. Växande marsvin behöver också kraftfoder i form av t ex sädeskross, havregryn eller möjligen pellets.

Obs! Marsvinen ska inte ha samma pellets som kaniner.

Man kan också göra kligröt (rör ut kli i vatten) av olika sorters kli. Kruska lär vara nyttigast. Så här års går det att köpa havrekärvar. Det älskar marsvinen. Lägg in hela strån i buren så får de lite att pyssla med också.

Jag vägde grönsakerna i början tills jag lärt mig hur stor mängd av olika sorter som var lagom. En våg behöver du i alla fall. För man ska väga marsvinen regelbundet för att se att ungar ökar och vuxna inte minskar i vikt. Det ingår i marsvinens friskvård.

Godis för marsvin är gurka (mkt uppskattat), tomat och sallad. Det har nästan ingen näring i sig och ska bara ges ibland. Sallad ska man inte ge så mycket, för de kan bli dåliga i magen av det.

Marsvin behöver s k golvtid, d v s få komma ut ur buren och springa runt på en större yta. Det kan ta ett tag innan de vågar sig ut ur de gömslen de ska ha tillgång till, såväl i buren som på golvet. Lägg ut lite bitar av favoritgrönsaker så lockas de att springa runt och leta.

Lycka till med dina nya kelgrisar och fråga gärna mer!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

pernillaoscarsson
0

Jag följde med o hämtade dem i slutet av juni då de var 6 veckor gamla (om jag inte minns fel) så de borde vara födda slutet av april eller början av maj. Jag fick dem igår så har inte velat röra dem för mycket ännu utan har bara gett dem lite grönsaker. Gav dem paprika, gurka och brysselkål som jag hade hemma. Får åka iväg och köpa mycket mer imorgon, får som du säger passa på o köpa grönkål.

Tack för tipset om sidan, ska gå in där och läsa lite mer. Känns så ovant med marsvin då jag bara haft kaniner (om man tänker på smådjur).

Mirinda
0

Det verkar som du redan hade lite koll på det viktigaste om marsvinsmat. Framför allt är du intresserad av att lära dig mer. Fullärd blir man nog aldrig. Vi har haft marsvin i familjen i några år nu och fortfarande kan jag känna mig som en novis på en del saker.

Marsvin är väldigt speciella. Jag tror aldrig att jag stött på så snälla och (ta det inte fel) dumma djur. Alltså; om vi undantar akvariefiskarna min sambo hade när vi flyttade ihop. På en enda punkt är marsvin smarta; konsten att förse sig med mat. Möjligen kan man lägga till rymningsbenägna hanar med brunstande honor i närheten.😉

Framför allt är marsvinen, fastän de är så små och bor i en bur, fantastiskt sociala. Att se våra två pälsbollar kommunicera med varandra och lyssna på deras olika läten är fascinerande och stundtals så kul att man skrattar sig tårögd.

De gillar mänskligt sällskap också. Jag svär ibland över allt spån och hö som hamnar där det inte borde vara, men det får det vara värt. Det blir så när marsvinen bor i vardagsrummet. (Buren fick helt enkelt inte plats någon annanstans där miljön var lämplig för marsvin.) Våra små charmtroll tycker att det är precis som det ska. De har full koll på sina människor.

Marsvinen missar varken när vi går ut i köket och öppnar kylen eller skär något på skärbrädan (då skriker de efter mat) eller när vi går ut på balkongen, där vi ibland har grönfoder (då skriker de efter mat). Buren står precis bredvid soffan så de har nära hem när de varit uppe och gosat med oss. De har full koll på alla prasslande plastpåsar (& sopsäckar) vi tar i (då skriker de… ja du fattar).😃

Ju mer du umgås med marsvinen, ju tamare blir de.

Kanske vet du en hel del av detta redan, eftersom marsvinen bott ett tag hos din kompis. Det som överraskade mig mest var hur fort jag fäste mig vid våra goa grisar. Det är ju egentligen min sons marsvin. Visserligen tog jag på mig huvudansvaret när vi köpte dem, men att få känslor för dem…

De har charmat alla, inklusive min motsträvige sambo. Vi kallar honom Gurkgubben nu för tiden.😉 Det enda som inte är charmigt med marsvin är den kopiösa mängd pluppar de får ur sig till sonens "kvällsnöje"; underhållsstädning av buren.

Det blev lite långt det här, men så blir det lätt när jag kommer igång. Botanisera gärna runt här på MiF och fråga om det är något du undrar. Eller skriv en rad ändå och berätta hur det går för dig och dina nya husdjur.

pernillaoscarsson
1

Jag har dem i sovrummet än så länge intill kaninen. Har ju två katter så det är enkelt o stänga dörrarna när jag åker hemifrån nu i början. Vill ju inte att de ska bli stressade ifall katterna blir lite för intresserade. När de vant sig vid varandra så kommer de antagligen att flytta ut antingen i köket eller i vardagsrummet beroende på var jag kommer ha plats.

Jag märkte igår när jag lagt mig i sängen att de börjat komma ut mera nu, innan så har du ploppat in i huset och endast visat två små grisrumpor. Men inatt så satt du ute i buren och kommunicerade med varandra. Mysigt ljud det där. I alla fall Oink oink oink. Det andra de hade för sig minns jag inte riktigt hur det lät men det var inte lika kul haha. De låter även lite då jag öppnar kylen, inte så mycket som jag trodde men det blir väl mer med tiden skulle jag tro.

Det där med att rymma, det var det första Winston gjorde. När jag skulle flytta över dem från transportburen till buren så satt båda i transporten. När Melker var över och jag skulle ta Winston var inte grisen där?! Jag letade och letade och letade, ingenstans! Då trodde jag faktiskt nästan att katterna varit och tagit honom, trots att det inte är deras grej riktigt. Och konstigt med tanke på att det inte låtit någonting? Jag fortsatte o leta och hittade till slut honom intryckt bakom kaninens bur haha. Stackarn var väl livrädd, ny matte, en kanin och två stora katter?

Nä, nu ska jag åka o köpa kål!! Kul o ha kompisar som har samma smak som mig ;) Har inte kunnat ge resterna till kaninen tidigare så har fått slänga en del, men nu så :P

Mirinda
0

En av de mer otippade fördelarna med marsvin är att de påverkar ens matvanor åt det nyttiga hållet. Om man nu inte redan är en flitig grönsaksätare förstås. Fast lite knäpp kan man känna sig när man har lust på gurka på mackan och hejdar sig för att det är så lite kvar. Man vill ju inte sno grisarnas godis.😉

Jag skulle nog inte fixa att ha marsvinen inpå mig när jag sover. De är rätt så livliga på nattkröken. Inte så att de "pratar" extra mycket då, mera klonkar med skålar och baxar runt delar av inredningen i buren. Står inte prylarna som bossen i buren vill ha dem, så ser han till att möblera om. Ibland dängs något in i burgallret under "flyttjobbets" gång.

Det låter klokt att ta det försiktigt med katten. Jag hade en tidigare och visserligen tror jag inte hon skulle ha gjort marsvinen något medan jag var i närheten. Men jag skulle, för min egen sinnesros skull, inte vågat lämna henne ensam med dem. Fast det där är tydligen olika. Man får göra som man själv känner är bäst.

Marsvin är både snabbare och starkare än man, i a f jag, kan tro. Dessutom kan de göra sig väldigt långa om de vill nå något olämpligt en bit upp - som sladdar t ex. Det gäller att marsvinssäkra med god marginal när man släpper ut dem på golvet. Du har ju kanin så du vet väl.

[erikam]
3

Förlåt för OT men åh Mirinda vad jag älskar dina inlägg. Dina beskrivningar och inlevelse i skriften får mig ofta att skratta gott 😃

Mirinda
1

#7Ha ha! Är det nån som är OT så är det väl jag. Men kul att du uppskattar mina inlägg som "sväller" av allt runtprat. Jag försöker ibland banta texter, men min språklåda har dålig karaktär.😉

pernillaoscarsson
0

Det är ju rätt bra med tanke på att jag är vegetarian så jag har ju oftast någon grönsak hemma och nu får jag anledning att ha ännu mera! Jag bor själv så har inte köpt så många olika sorter innan då det mest bara ligger och ruttnar. Men nu har jag grisar att slänga resterna till :)

Haha, det där med att möblera om märkte jag av alldeles nyss, tror det var matskålen som stod på fel plats. Ska se ifall jag kan ta ut dem en liten runda i soffan till att börja med nu ikväll. Frågan är bara, kissar de mycket? Plupparna bryr jag mig inte om då jag är van vid kaninpluppar. Kisset är lite värre dock. Har en liten hage så kanske ska låta dem vara på golvet istället med en handduk under så att de inte kasar rundor.

Mina katter är alltid nyfikna de första dagarna då allt är nytt, sedan lägger det sig och de struntar i allt. Kaninen gillar de dock, fast som kompis, fram och pussa på henne då hon är ute och så. Så gillar marsvinen dem så kanske det blir massor av pusskalas här hemma? haha.

Hur är det egentligen med vatten.. för länge sedan läste jag att de gillar att simma men har sedan hört att det inte är bra för dem? Men man kan ändå bada dem? Eller snarare duscha dem.

Fridaaaa
0

#9 Nej att låta sina marsvin simma är bara stressigt för dem. Ja man kan bada dem, jag badar mina 1-4 gånger/år ungefär, lite olika.
Många badar t.ex inför utställning.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.