ögoninflammation?
Hej! Idag märkte jag att min snart åttaåriga hona var lite extra hängig och stod för det mesta utanför huset.
När jag tog upp henne för att kolla om något var fel så upptäckte jag att hennes ena öga var lite rinnigt och rött! Hon är halvblind och har en hinna över ögat som är infekterat. Vi har ju nyss fått en en liten plutt som tydligen hade Ringorm, och det får alla medicin för. Men Ringorm borde väll inte påverka ögonen? 😐
Fråga gärna efter fler bilder om det behövs🙂
animal power <3
Hon har färgen Lilac så hon är rödögd:)
animal power <3

Är det inte "Fatty eye"?
Om ögat är irriterat och/eller rinnigt finns en bra salva på Apoteket. Noviform heter den.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#2 Har hört talas om fatty eye, men har aldrig sett hur det ser ut, så det vet jag tyvärr inte:/
#3 Tack! Den borde vi nog köpa:)
animal power <3
Hon har ju starr också
animal power <3
är fatty eye smittsamt?
för åra har det blivit mycket värre, och det kan nog kanske vara fatty eye, men är det smitt samt? för nu har ett av vårat andra marsvin polly har fått något liknande.
animal power <3
Ditt marsvin har inte Fatty Eye och det är hursomhelst inte smittsamt. Fatty Eye är en fettansamling/kudde i undre ögonlocket som gör att ögat "hänger". Här kan du läsa lite mer.
Om burkompisen fått liknande symptom är det nog dags för ett veterinärbesök. Ögoninflammation kan vara smittsamt mellan djuren, om jag inte minns helt fel.. rätta mig gärna någon som är säker.
Första bilden var det inte så jätteinfekterat, nu är det mycket värre (se bild) Vi gör vårt bästa för att behandla det. Gör fatty eye ont?
Ja vi ska så snart som möjligt göra ett veterinärbesök. Tror också att det är smittsamt, men är då häller inte helt säker;)
På bilden är hon väldigt varig i ögat, men det tar vi ju såklart bort med lite bomull. Det känns på något vis att ögat på något vis "går inåt" med tanke på det andra ögat som ser ut som en liten glasboll. Ögat krymper sig också som man kan se på bilden.
Dom två första bilderna är på Åra, den sista är på Polly som antingen blivit smittad eller fått fatty eye:(
Pollys öga: Det röda som syns på bilden kommer fram om man liksom petar up ögonlocket, hon har detsamma på andra ögat, men det är så lite, och jag tror nog att det ska se ut så. Men på detta ögat ser det mer uppsvullnat ut:/
animal power <3
Inget av detta är fatty-eye.
Helt klart ögoninflammation. Veterinärbesök snarast!
Fatty Eye gör inte ont och sitter bara i nedre ögonlocket, och det syns utan att man drar ner ögonlocket. Ta med Polly till veterinären också. Har du fler grisar än dessa tjejer?