Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1713 ggr
Dolly-Fifi
2014-01-02 15:58
0

Gullranka

Hade marsvinen ute på golvet och helt plötsligt såg min man att Fifi tuggade på nåt och det var på ett blad från vår gullranka som (tyvärr) räcker ända ner till golvet.

Nån som vet vad som kan hända? Jag vet ju att gullranka är giftigt och vi borde inte ha den så lång (har precis klippt av den) men ibland går det så himla fort =(

Hoppas nån kan hjälpa oss!

/Lottis

godisgrisen
2014-01-02 16:10
0

Det har hänt här också så jag vet hur fort det går. Den är inte så jättegiftig antar att det inte är någon fara om det är små mängder. Den som knaprade gullranka här för några år sedan påverkades inte alls av det.

Dolly-Fifi
2014-01-02 16:24
0

Usch, ja man känner sig så jäkla dum alltså :(

Hon hade hunnit få i sig ett halvt litet blad. Inte de här största liksom (de kan ju bli ganska stora)

Okej, skönt att höra. Men om det skulle vara nåt, vet du om det märks fort då? Eller om det kan komma dagen efter liksom?

[rumelle]
2014-01-02 16:37
0

Marsvin har väl ganska snabb ämnesomsättning så det borde ju märkas rätt fort om något är galet.

Dolly-Fifi
2014-01-02 16:42
0

#3 Ja jag tänkte också så.. Är och tittar till henne hela tiden..

Mirinda
2014-01-02 19:18
0

Här har det också knaprats på gullranka.

En bladslinga (eller vad det nu kallas) hade lossnat ur "klättergrejen" som den är riggad på, så den trillat ner på golvet. De hann knapra lite på flera blad innan jag upptäckte det. Jag visste inte att det var giftigt, men blev osäker i alla fall och höll extra koll på marsvinen för att se om de verkade må dåligt. Ingen av dem visade några tecken på annat än prima liv.

Tror att det märks rätt fort om de ätit så de blir sjuka.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Dolly-Fifi
2014-01-02 23:34
0

Tack för era svar! Fifi verkar må som vanligt än så länge iaf.