Mina marsvin
Mina marsvin hade ett litet annorlunda beteende när jag och min brorsa hade kelat med dom än stund. Ska dom göra så då? Dom är bara 6 veckor.
Hur betedde de sig då?
Rymde från oss efter ha varit jätte lugna.
Var det ett högt ljud eller en plötslig rörelse som skrämde dem? Låg ni på en öppen yta? Marsvin är bytesdjur och detta är ett normalt flyktbeteende - och söker snabbt skydd om något sånt inträffar. Då marsvinen är så unga ska ni vara försiktiga så de inte får uppleva höga ljud eller hastiga rörelser. Får dem inte det så blir det en trygg start i hemmet. :)
Förmodligen var marsvinen inte lugna, utan rädda. Det är fullt normalt att små ungar är det, och när de var så "lugna" satt de nog på spänn. Då kan de minsta lilla ljud trigga igång dom (eller inte), och eftersom marsvin är bytesdjur (flyktdjur) så säger deras naturliga instinkt till dom att springa.
Detta är fullt normalt.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Säger som föregående att de antagligen var "lugna" när ni hade dem i famnen, alltså ganska rädda egentligen. Sedan hände väl något, ett ljud eller rörelse så de blev rädda. De är bara bebisar, det kommer bli bättre men ett marsvin kommer alltid vara på sin vakt och kan även i vuxen ålder bli rädda för ljud och rörelser som kommer plötsligt.
Okej. TaCk för hjälpen.
#6 Övning ger färdighet. Fortsätt hantera dem och vistas mycket kring buren så de får höra ljud. Självklart kan och kommer det säkert bli bättre med tiden för dina små.