Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 369 ggr
[Springerpoo]
0

Problem med marsvinen?

Hej!

Nu är det så att jag börjar få lite smått panik över mina tjejer. Det är så att min ena flicka Ella beter sig som att hon brunstar hela tiden. Det började i kanske i mitten av december och det har inte slutat.😕Men vad kan det vara? Jag har läst att äggstockscystor gör så att de brunstar längre men jag har inte upptäckt någon annat tecken på det.

Sen min andra flicka Kajsa verkar ha något fel på ögonen. Jag har provat att sätta henne på golvet ensam och hon sitter bara där helt still. Ella gör tvärt om och börjar undersöka det nya stället. Hon har sedan alltid spratlatt (?) när man sätter ner henne, liksom hon beter sig som att hon får panik och även ibland så går hon in i sidorna på buren. Jag har inte sätt att ögat har något genomskinligt på eller att det är vitt. Vet något som kan bero på detta?

Jag ville fråga här först innan vi uppsöker någon vet.

Tack i förhand (vet inte vilken kategori jag ska välja O_o)

Svarttusch
0

Jag har inte så mycket att säga om "brunstandet", det får någon annan hjälpa till med. Tror dock det kan bero på hormoner också. 

Men när det kommer till ditt andra marsvin är det faktiskt vanligt att marsvin inte alls utforskar direkt de blir satta på en ny plats. Det enda som funkat för mig är att haft olika saker att utforska för dem. T. ex kartonger som funderar som hus eller liknande. Att sprida ut lite grönsaker (gärna favvo-grönsaken) gör att de kan röra lite på sig. Jag har faktiskt bara haft ett enda marsvin som direkt börjat utforska. De andra vill checka läget först och sen kan de utforska :) 

nu vet jag inte hur du menar med sprattlande, men mina marsvin sprattlar också när man tar upp och ned dem. Jag tror de blir oroliga när tassarna inte rör mot något helt enkelt. Marsvin är ju lite rädda och oroliga av sig från början så. 

Sen har jag uppfattat det som att marsvin inte ser så bra överlag, så skulle hon nu se dåligt så behöver det inte hindra hennes liv allt för mycket :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida