Mat
Vad är det för skillnad mellan oxbow adult Guinea pig food och Oxbow Young Guinea pig food?? Snälla svara om ni kan.
Adult = vuxna
Young = unga
Vet dock inte skillnad innehållsmässigt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
På zoo.se står det att Young innehåller mer kalorier för växande, digivande och äldre marsvin som därför kräver mer medan den för Adult bl.a har minskad energitäthet för att förebygga övervikt.
Men tror ni att man kan ge adult till ungar??
#3 utan att ha använt det kan jag tänka mig att man kan ge det till ungar. Frågan är ju varför? Är det för att man har 5 äldre och en unge så är det väl smidigt att ge allihop av den för vuxna. Sen är det ju otroligt svårt att säga vilket kraftfoder man bör ge till vilka marsvin. Det märker man som ägare. Det beror mycket på vilken typ av hö man har. Jag t. ex behöver ge kraftfoder med mer protein i. Så det bästa är väl att testa sig fram.
Att ge foder för vuxna till ungar är inte skadligt, det enda jag kan tänka mig kan hända är att hen inte ökar i vikt lika fort som om du gett den för växande. Det du kan göra är ju att t. ex ge kligröt någon gång i veckan som tillägg :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Jag hade nog inte rekommenderat det som första val. Är inte jätte insatt i foder på marsvin men om tanken med uppbyggnaden av fodret är detsamma som mad katt och hund så bör ungarna verkligen gå på ett ungfoder. Det kräver rätt mycket av små bebisar att växa upp, det är mycket som händer i kroppen och de ska inte bara hålla vikten utan öka, så därför krävs ett maffigare foder. Alternativet är att öka mängden mat men då riskerar du ju att de äter mindre hö vilket i sig kan vara skadligt.
Finns det någon särskild anledning till att du vill ge vuxen foder till ungar?
#5 Ja råkade ta en till vuxen när det också fanns till ungar Men orkar inte åka hela vägen till husdjursmässan för att byta.