Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 659 ggr
[heda23]
0

Avlivning

Vår gammelhona är 7-8 år gammal och har antagligen livmodertumör för gravid är hon inte. Enligt veterinären. Hon sa att hon borde avlivas snarast.

Hon verkar tröttare, kan slumra till på knäna på oss och i buren på höet vilket de andra inte gör. Men det kan också vara för att hon är mer trygg med oss.

Hur vet man att hon lider och inte har det bra? Vi har haft denna flock i lite över en månad, första marsvin sedan 80-talet…

Vi har haft diskussioner i familjen angående hon ska avlivas eller inte. Min man säger att hon visar aptit för mat och för livet. Barnen hoppas att ha henne så länge som möjligt. Och jag väger veterinärens ord tungt för jag vill inte att hon ska lida och ha det svårt.

Men vi jämför gamlingen med de unga. Vilket är orättvist när det är stor ålderskillnad.

Ska vi lyssna på veterinären? Ska vi titta på hennes humör och beteende? När är det dags för avlivning?

Tacksam för råd.

EvaLuna
2

Oj så svårt. Man ska dock komma ihåg att mansvin "försöker hålla masken" i de längsta & inte visa sjukdomstecken i de längsta. Ett sjukt & svagt marsvin riskerar att stötas bort från flocken.

Tog bort min gamling nyligen. Hon hade just fyllt åtta & va nästan döv, mager men i övrigt frisk. Hon va fortfarande boss i buren trots att hon va så gammal. Avgörandet kom när hon trots stödmatning (hon åt själv oxå med god aptit) rasade i vikt & fick svårt att gå.

Tror att de är bra att ventilera en sån här sak trots att ni säkert kommer att få olika råd. De viktiga är ändå att ni bryr er om eran lilla gris & man får nog känna sej fram så gott de går…