Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1060 ggr
Ewii
2014-01-05 18:09
0

Ihopsättning

Håller på och introducerar en ny tjej till mina tre andra damer jag har sen tidigare.

Vad har jag och vänta mig? Jag tänker vilka beteenden är normala när de håller på och gör upp rangordning mm. och hur länge håller dem på?

millib
2014-01-05 19:11
1

Jag vet att många rekommenderar, öppna ytor, nytvättade svin osv.

Jag har alltid bara stoppat ner dem. Det är klart att det kan uppstå lite gruff, rangordningsbetenden osv men efter nån timma har det alltid lagt sig. Dock brukar jag lägga in massor av hö och grönsaker för att distrahera lite.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

chokladtassen
2014-01-05 19:17
0

Jag har alltid nystädad bur och nytt hö och sådant, lägger ut lite grönsaker överallt så dom inte bryr sig så mycket om nykomlingen utan utforskar istället.

Du kommer väl få se att damerna kissar på hon och dans. Nu vet ju inte jag hur dina marsvin är men dom kanske hackar tänder och hotar om hon kommer för nära.

Hoppas allt kommer gå bra och grattis till nykomlingen :)

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

Svarttusch
2014-01-05 19:26
0

Med honor kör jag bara på ren bur (är den städad för bara någon dag sedan bryr jag mig inte om att städa den innan) och sen in med det nya marsvinet. Funkar bra här. Visst blir det lite pip och gruff, men det spelar ingen roll hur man än gör så blir det så antar jag. 

Med hanar är det väl lite viktigare med neutral yta osv.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

millib
2014-01-05 19:53
0

Jag gör lika med hanar, haft tre avelshanar ihop och satte bara in dem.
Så länge de har stora burar så funkar det bra, iaf här.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

EmmaMell
2014-01-06 00:23
0

Jag brukar ha buren helt rengjord med nytt spån, tvättat husen med desinfektionsmedel osv, sen sätta ner marsvinen på mattan med lite hö. man kan självklart göra på andra sätt men detta har känts bäst enligt mig :) det är så otroligt intressant och se hur de bekantar sig också! 😃

sedan när jag sätter ner dem i buren blir det dock rangordningsdags… då är det inte så kul men det går över!

EmmaMell
2014-01-06 00:23
0

Kan tillägga att jag bara har haft honor, om det gör någon skillnad.

Ewii
2014-01-06 02:36
0

Okej tack för tipsen! Imorgon blir det att städa ut alla lådor :)