Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1398 ggr
Zakaraa
2014-01-05 16:41
0

Vattenproblem

Har nu upptäckt efter några dagars misstänksamhet att de två yngre bebisarna jag övertog har problem med att dricka.

De verkar inte kunna dricka ur flaska för på något sätt häller de ur allt vatten istället. Det är inte flaskan det är fel på för det är testat i en annan bur utan problem.
Igår vid 04-tiden fyllde jag på flaskan med nytt vatten och nu är flaskan tom och nedanför är det Dyblött så vattnet har helt enkelt runnit ut. 

Jag kan inte ha skål till dem för de sätter sig och bajsar i vattnet och det blir en otroligt äcklig röra (detta gör de även i matskålen) så jag måste byta skål var 10:e minut ungefär vilket inte är hållbart som ni förstår, speciellt på natten är detta omöjligt.

Jag är lite "out of it" så att säga för jag vet verkligen inte hur jag ska lösa detta. Hur ska jag kunna servera dem vatten utan att A. få hela buren nerblött så det luktar unket och B. inte behöva byta skål var 10:e minut.

Vad ska jag göra? Känner mig så hemsk eftersom jag ofta upptäcker dem utan vatten trots att flaskan byttes bara några timmar innan.

*ingen aning om vart tråden passar så Medarbetare får gärna flytta till rätt grupp!*

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

VildaVittra
2014-01-05 16:55
0

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zakaraa
2014-01-05 17:09
0

#1 Hur fungerar en sån automat för marsvinens vinkel när de dricker?
Tror den kan bli svår, speciellt när flaskan måste sitta på utsidan av gallret så vatten"karet" kommer högt upp.

Tack för tipset dock! Allt är välkommet, bara jag kan få i mina grisar vatten i flytande form.. (de får ju vatten av grönsakerna men det är ju inte sama sak)

millib
2014-01-05 17:58
0

Gnagarboden har en bra vattenautomat med en pinne istället för en kula. Pinnen är inte lika rolig att slicka på då de lär få ont i tungan efter ett tag. Den flaskan hjälpte mig eller ja, mitt marsvin när han tyckte det ar roligare att leka med flaskan än att bara dricka ur den.

Den är fyrkantig och man hänger den utanpå buren och fyller på den via ett lock.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Zakaraa
2014-01-05 18:02
0

#3 du har inte möjlighet att länka till produkten?

millib
2014-01-05 18:04
0
Bubblo
2014-01-05 18:15
0

Skulle du kunna publicera en bild hur vatten flaskan sitter?

VildaVittra
2014-01-05 18:16
0

#2 Det är inget som hindrar dig från att sätta den på insidan med en egenkomponerad hållare, eller köpa en i zoohandeln som är gjord för att sitta innanför. Angående vinkeln väljer du ju själv hur högt den ska sitta, att dricka ur en vattenflaska med pip är inte en naturlig vinkel för något  djur. 

http://media.mediazs.com/shop/customerpictureupload/042010/22/8599224927958455463/b400.jpg

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/skalar_vattenflaskor/279263

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zakaraa
2014-01-05 18:30
0

#5 Ah ok ok, har en liknande sån men de är enormt svåra att rengöra vid pipen, så det kändes äckligt att använda den. De hade den typen av flaska först men bytte då jag aldrig fick den ren.

#6 Antar att du menar mig? Får återkomma med bild justn u har jag inte tillgång till kamera. 

#7 Står den i första länken på marken? Jag har svårt att förstå hur man ska kunna hänga den på insidan :O Känns som att den bara skulle "glida" genom hållarna. Du har ingen bild där man kan se hållar-konstruktionen?

VildaVittra
2014-01-05 18:55
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8 Det är ju bara att fästa en distans med ett buntband i den gröna korken, tex en träkloss så den kommer upp en bit ifrån marken. Nope, har ingen bild, det där var en kundbild.

Zakaraa
2014-01-05 18:59
0

#9 Ak ok ok så den står mog en markyta, ja det skulle ju kunna fungera!
Tack för tips och bild.
Ska ju trots allt beställa en bur från zooplus så där fanns ju flaskorna också! :)

Zakaraa
2014-01-05 19:00
0

Oj ser nu att den på zooplus var på 1½liter, kanske lite väl stor. Får leta efter mindre :)

Caspia
2014-01-05 20:50
0

Jag har löst motsvarande situation genom att ställa en rejäl porslinsskål nerbökad i spånet under vattenflaskan. Ja, den blir sunkig och får bytas då och då, men det är mindre spån som slösas än om man låter det rinna rakt ner i spånet.

Envishet och drömmar

VildaVittra
2014-01-05 20:56
0

#11 Korken från granngården kan du ju sätta på vilken storlek som helst och göra som på bilden.

Zakaraa
2014-01-05 20:57
0

#12 Jag gjorde så till en början men av någon anledning så sätter se dig och bajsar i alla skålar så det blir en brun sörja som är så otroligt äcklig. De gick ju och försökte dricka Det vattnet istället för det i flaskan eftersom de hade möjlighet till vätska i skål. Så det blev extremt äckligt.

Jag kan inte förstå varför dessa grabbar är ett så stort problem när mina äldre pojkar är hur duktiga som helst med både matskål och vattenflaska. Där hålls allt rent så det är en extremt stor skillnad.

Wilmazz
2014-01-06 09:22
0

Alltså marsvin lite äckliga med att använda vatten som toa..

Hade ett marsvin som bara drack vatten, grejade med flaskan hela dagarna och blev tunn och eländig. Utspädd urin så klart eftersom han drack så mycket. Veterinären sa att jag skulle ge en skål. Det har jag gjort. Han äter och är rund och go. Kräver mer pass med vattenskål. Ska prova igen med flaska . Kunde ju varit en fix ide.

Zakaraa
2014-01-06 14:13
0

#15 Ja det finns ju "den typen" också som bara dricker. Skönt att han mår bättre nu! :)
Här ligger allt vatten på botten så de är inte "överbevattnade" i alla fall :P

Under natten ställde jag in en skål under flaskan för att slippa byta nytt spån Igen medan jag väntar på att kunna åka och köpa nån typ av vattenmasking (som ex #1) Men grabbarna flyttar ju på den 😡 haha… mina drygbollar ❤️