Ringorm ?
Hejsan!
Nu är det så att jag misstänker Ringorm på mina marsvin. Jag har 5 stycken honor varav 2 är 4 månader gamla och de andra 3 är 4 veckor ( Den ena honan hade tyvärr blivit dräktig innan vi köpte henne )
Jag har fått ett rött märke på benet med ca: 1 cm i diameter varav mitten nu "börjat läka". Det ser exakt ut som bilder på Ringorm på nätet.
Har kollat igenom alla marsvinen utan att hitta tecken på någon av dom att de skulle vara drabbade. Men har samtidigt inte varit i kontakt med andra djur som skulle kunna vara bärare. Finns det någon möjlighet att det är mina marsvin som bär på ringormen utan att dom får några utbrott av det ?
MVH
Sofie
Ja, tyvärr finns det det. Marsvin kan vara bärare på Ringorm, alltså att dom kan ha det utan att det syns. Får vi människor det däremot, bryter det alltid ut i form av kliande, runda märken som läker i mitten som du beskriver det.
Med andra ord har du förmodligen fått Ringorm från något/några av dina marsvin :/
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#2 ja i princip. Dock är det bara marsvinen som kan vara bärare. Så har man till exempel en häst, och det inte syns någonting på den behöver man inte behandla den. Har jag för mig.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#4 jasså!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag har också läst att marsvin kan vara bärare utan att visa kliniska symtom. Dock är nog inte det så hemskt vanligt, så att alla dina 5 marsvin skulle kunna undkomma kliniska symtom har jag svårt att tro.
Om det är så att någon i hushållet (människa/djur) har fått ringorm kan det vara bra att veta vilken typ den har fått. Vissa av svamparna som orsakar Ringorm går bara på särskilda djurarter, andra kan tyvärr smitta mellan olika djurarter. Så vilka djur i hushållet som bör behandlas beror på vilken art av Ringorm det är. Hur som helst är det tyvärr väldigt många typer som kan smitta från djur till människa.
Däremot finns ju också arter som bara smittar mellan människor, det kanske också kan vara en smittkälla i ditt fall?
Annars skulle jag rekommendera att hålla koll på marsvinen, det kan ju fortfarande vara så att några kommer utveckla symtom om du nu skulle har råkat få en bärare.
/Gabriela