Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1584 ggr
Mill4
0

Trimma päls?

Kommer att komma hem en liten lunka till min marsvins familj i helgen. Så jag vill ha massa tips tips tips gällande att trimma päls…
Vart börjar man klippa, hur kort ska det vara? Jag ser framför mig hur marsvinet kommer att se ut om jag ska försöka klippa lite på måfå :P

iibaa
0

När du skriver "trimma" menar du då bokstavligen med en trimmare?

Jag väljer nämligen att klippa med sax och tycker det funkar bra. Jag gör som frisören, håller en tuss med päls mellan pek- och långfinger och klipper (utanför fingrarna då, både lättast och säkrast). Då blir det lite fint uppklippt också =) Och så tar man tuss efter tuss.

Fridaaaa
0

Jag klipper inte mitt lunkarya alls. Dock gör tyvärr hans burkamrat det.
Men hade han inte gjort det, hade jag bara klippt bak i rumpan så det inte blir kisseblött och ev lite så att det inte är jobbigt för honom.

Hur kort det ska vara och vart du börjar är upp till dig. Efter tycke och smak helt enkelt, gissar att du inte ska ställa? Annars kan man ställa i pet 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lyan
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Såhär gör jag när jag klipper mina

Mill4
0

Tack för alla tips :)
Den lunkan som kommer hem till mig är väääldigt långhårig och jag tänkte väl korta ner det lite mest för att det såg ut att vara lite jobbigt för henne. Så trimma var väl fel ord, på sommaren har jag sätt/läst att folk trimmat sina marsvin på te.x magen däremot.. låter ju skönt faktiskt.

Får försöka lägga upp en bild på henne någon dag :)

Kommer nog ställa henne i pet bara då jag tycker det är roligast. Då kanske hon kan ha lite kortare päls ändå?

Lunkamia
0

Hej jag klipper mina Lunkor ganska kort så att de dels inte fastnar i varandra eller sig själva. Sedan är det lättare att hålla dem rena. En Lunka behöver dessutom badas lite då och då. Det fastnar både det ena i det andra i pälsen . Huden mår bra av bad. Lunkor är lätta att klippa då det inte syns om man klipper lite ojämnt , lycka till. Lite nyfiken varifrån din lilla gris kommer? //Mia

Mill4
0

# 3 tack för klippnings videon :)

#5 Ja, jag tänkte att det borde ju bli rätt varmt också^^
Ja, funderat över det att dem kan fasta i saker och ting..  borde vara lättare att ha dem något kortare i pälsen för att hålla dem rena :) fast skönt för de andra marsvinen att ligga bredvid henne med all fluffig päls ;)
Tack!
MiasConfetti (Kanske är du som har marsvinet iof^^ Tänkte på namnet "Mia" och att det är lunkor du har, haha)

Lunkamia
1

Ah det är ett Confettis djur!! Vilket? Jo Lunkamia= Mia Bring SMF Confettis Sen finns Mia G som också föder upp Lunkor men hennes uppfödning heter M&M men många Mior är det ; )

Lunkamia
0

Och nu fattar jag !! Hon är redan klippt !! Ville bara visa hennes päls på mässan !!

Mill4
0

Ja tänkte att du kanske skulle klippa henne innan hon skulle träffa nya "lill familjen" på söndag :) tack vad snällt! fast hennes päls på mässan var ju imponerande trots allt, undrar hur hon kommer att se ut när hon är lite klippt då!

Lunkamia
0

Gud vad trög jag var ; ). Jag hade sparat ut henne i pälsen för att visa hur de kan se ut . Irmelin är lite mer hur de "ska" se ut.Det var också meningen att jag skulle ha haft lite mer tid att sitta i montern .Vi ses på söndag!

Lyan
0

Duuh, en viss Lyan behöver lära sig läsa för jag missade helt lunkadelen -.-

[NellieLavec]
0

Jag klipper mitt långhåriga marsvin överallt, typ 1 cm kort. Hon får behålla det i ansiktet, men det är allt. Jag skulle egentligen köpa ett korthårigt marsvin, och korthårig var hon, i början… Anledningen till att jag ville ha ett korthårigt marsvin var för att jag visste att jag inte hade tiden till att hålla på och borsta hela tiden, dessutom tycker jag det är opraktiskt av andra skäl också. Så en gång i månaden tar jag in henne, badar henne och klipper av allt medans pälsen är blöt. Det blir hackigt och ojämnt, inte så snyggt heller, men hon slipper i alla fall gå runt med hö, spån och kiss i en knutig päls…

Fridaaaa
0

#12 Mina långhår borstar jag 1-2 gånger/månad max. Räcker för dem. Se nu när jag får hem min texel hur ofta han behöver 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[NellieLavec]
0

#13 Vilken lyx! Om jag inte klippt min så skulle hon behöva borstas typ 2-3 ggr i veckan. Såfort pälsen börjar bli lång så blir det extremt knutig!

idipidi
0

#14 Vad är det för ras? Det låter väldigt extremt. Jag har fött upp långhår i många år och aldrig haft ett långhår som man behöver borsta flera gånger i veckan, om de inte varit i full utställningspäls förstås.

[NellieLavec]
0

#15 Inte den blekaste aning. Köpte henne i djuraffär. Hon är väldigt stor (ca 1800 gr) om det hjälper? Någon har snackat om någon ras som hette typ Cuy. Men jag skulle nog gissa på att hon är någon konstig blandning. Hon har otroligt tunna hårstrån, som har 0 glans, tror att det är därför det blir så himla trassligt :P