Dom gillar inte havregryn
Mina grisar är ganska smala, orsaken är för att dom vägrar äta havregryn. Har någon tips på hur man kan göra för att de ska äta/få mer hull? :)
Alla marsvin gillar inte havregryn. Jag har nio stycken som ratar det (!) här hemma. Jag har försökt få dem att äta det flera gånger men det ligger bara kvar, vissa pillar i sig lite men lämnar det sen.
Byt till något annat istället. Havre/Korn/Vetekross är bra. Eller så kan du göra kligröt på kruskakli, eller annat Kli.
Äter de grönsaker ordentligt? För i så fall kan du ju ge lite morot också. Bara det inte konkurrerar ut de c-vitaminrika grönsakerna. Jag ger morot om jag ger t. ex broccoli eller paprika. Inte tillsammans med vitkål, för då äter mina inte tillräckligt av resten av grönsakerna :P Och det som #1 tipsat om såklart :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
För mina verkar det bero på sorten… De fiberberikade från axa blir de skogstokiga av, medan annan sort med vanliga havregryn ratas totalt… Fint ska det va…
Testa och byt havregrynssort. Annars, ett riktigt bra pellets (alltså typ owbow) en tid tills de lagt på sig kanske skulle funka?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag bytte sorten på havregrynet och då började hon att äta!
Är det bra att ge havregryn? Jag gjorde det förut, men slutade när en veterinär ifrågasatte det. Han fnyste åt min dumhet och hade aldrig hört talas om nån som gav havregryn till marsvin! Nu när jag läser här på forumet så verkar ju dom flesta göra det…
#6 Det är i princip bara på det här forumet som folk gör det…
#6 och #7 och det funkar, och är bättre än peletts :) Enligt min mening iaf.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Mina är inte heller överförtjusta i vanliga havregryn. Men havrekärnor från Risenta är väldigt populärt.
Förutom att erbjuda kraftfoder så är det viktigt att marsvinen ges möjligheter att använda kroppen och bygga muskler. Rymlig bur, rolig inredning att hoppa upp och ner på samt tid utanför buren tillsammans med kraftfoder kommer högst troligt leda till förändring.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Mitt marsvin Snuttan (Tessan har tyvärr gått bort) blev ganska mullig om magen när jag bytte sort som ni tipsade om men hon är ändå lite benig längs ryggen och så, om ni förstår vad jag menar. Åldern kanske inte spelar någon roll men hon är ca 3,5 år. Mer hjälp skulle uppskattas! :)
#11: Låter som proteinbrist..
#12 jag som tycker jag ger henne så mycket protein! Men jag får ge henne mer då :)
#9 Var kan man köpa Risentas havrekärnor? Är det en särskild butikskedja som har det?
Våra marsvin är galna i havre och det är svårt att få tag i om man inte vill köpa mycket på en gång. Förutom kring jul, då man kan hitta kärvar med havre lite varstans.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Havrekli är ett alternativ. Marsvin behöver mycket fibrer. Kanske därför en del föredrar fiberhavregryn framför vanliga. Vetekligröt fungerar bra också. När marsvinen är vuxna behöver de väldigt lite kraftfoder, det är de växande som behöver tillskott. Annars ska de ha HÖ, massor av hö.
Ska helst tugga "hela dagarna" på hö, de behöver det för sina tänder, magar och fibrer.
Ger man dem mycket havregryn orkar de inte äta den hömängd de behöver.
Håller med #10….låt marsvinen röra sig mycket, ha alltid hö tillgängligt och ge dom färska grönsaker varje dag och kraftfoder då och då så är det fullt tillräckligt för att de skall må bra.