Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1791 ggr
Moa-Indra-Limo
2014-01-10 22:53
0

Dräktiga??

19 december satte jag ihop min hane med mina två honor och nu är ena honan jätte tjock. Kan dem bli tjocka av dräktighet så tidigt? Eftersom att det inte gått alls lång tid så känner jag ju inga sparkningar från magen. Men hennes mage är ganska hård och rund. Andra honan Indra är lite tjock men inte alls lika tjock som första honan Moa. När jag satte ihop dem dök hanen på Moa direkt och Moa accepterade de, medans Indra inte alls accepterade det. Om Moa nu är dräktig ska hon redan nu ha extra myc mat? Cirka vilket dygn bör man känna sparkningar? När ska hanen flytta till sin bur? Jag ger dem lite pellets varje kväll, grönsaker får dem oxå varje kväll, hö har dem självklart fri tillgång till och även vatten har de fri tillgång till, är det något mer dem bör ha om dem är dräktiga eller är det något av de jag ger dem som de inte ska ha? Tacksam för svar!!!

Moa-Indra-Limo
2014-01-10 22:54
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj glömde bilden, här är Moa. Ser hon dräktig ut?

[Glitterregn]
2014-01-10 23:15
0

Hm, hon ser ju lite rund ut men om det syns så fort vet jag inte, men jag kan tänka mig att det kan gör det. Jag tycker att hon börjar se dräktig ut iallafall!

Moa-Indra-Limo
2014-01-10 23:43
0

Ok tack så jätte mycket för ditt svar :)

[Annet]
2014-01-11 00:42
0

Är hanarna kasterade?

Är dom inte det så blir hon parad 🙂

chokladtassen
2014-01-11 05:34
3

#4 det är inte alltid honan blir dräktig även om hon bor med en hane :) Hur gammal är Moa? Jag skulle nog tro att hon e dräktig. Indra kanske inte brunstar än och är därför inte intresserad.

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

Moa-Indra-Limo
2014-01-11 13:44
0

#4 nepp han är inte kastrerad, men de är meningen att han inte ska va de ;) #5 Moa och Indra är båda födda 10 juni 2013. Tack för svaren :)

Fridaaaa
2014-01-11 13:56
5

#6 Hmm jag tycker personligen att det är lite väl ung ålder att para vid 6 månaders ålder, tycker man bör vänta till minst 8 månaders ålder. Så marsvinen hinner växa på sig, man ser mer personlighet, mm. Inte hasta helt enkelt.

Hoppas allting går bra. Hon kan vara dräktig, men lite tidigt att säga ännu tror jag men på bilden ser det ut som det tycker jag.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Teddymarsvinet
2014-01-11 17:05
1

Håller med Frida, men hoppas att allt går bra! Jag skulle inte para en hona innan vågen visar 800g iaf ;) om hanen gått ihop med båda dina tjejer sen den 19:e så känns det ju som att båda borde vara dräktiga men olika långt gångna eftersom en hona brunstar var 14:e dag. Om några veckor kan du ju få det bekräftat ordentligt om du känner bebbar som sparkar & om hon går upp jämt i vikt. Väg en gång i veckan & gör ett diagram så kan du se ordentligt. Hoppas att det blir en han bebis så att pappan kan få sällskap också. :) Lycka till, håller tummarna för att allt går bra!!

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

Moa-Indra-Limo
2014-01-11 21:55
0

Tack #7 och #8 :)

Moa-Indra-Limo
2014-01-11 22:05
0

Vägde dem idag 11 januari Moa väger 690gr Indra väger 755gr Limo (hanen) väger 735gr Är de normala vikter? Indras vikt är inte normal jag vet hon är alldeles för tjock, men hon håller på att banta typ. Men dem andra är de normala vikter elr väger dem för myc?

Fridaaaa
2014-01-11 22:08
2

#10 För låg vikt igenligen för att paras (efter rekommenadationer). Hoppas innerligt att det går bra.

Finns igentligen inga "normala" vikter, man får gå efter hullet, kan skilja en del beroende på olika saker.

Banta ett växande marsvin? Tror du verkligen hon är tjock?

idipidi
2014-01-11 22:09
1

De väger så lite att de egentligen skulle mått bäst av att vänta med parning några månader. Ingen av dem är för tjock, garanterat inte.

Moa-Indra-Limo
2014-01-11 22:09
0

Glömde fråga en grej, nu när jag misstänker att Moa är dräktig ska jag börja ge dem mer c-vitaminer redan nu? Och ska jag ta upp dem när jag ger dem de. Limo är liksom bossen och tar den mesta maten som hamnar i buren. Och sista frågan vilken vecka ska jag sluta lyfta upp dem? Just nu lyfter jag upp dem ganska ofta men väldigt väldigt försiktigt och bara korta korta stunder ska jag fortsätta med de elr ska jag låta dem vara ifred? Tacksam för svar :)

Fridaaaa
2014-01-11 22:10
5

#13 Sånt där ska man veta innan man parar anser jag.
Tyvärr verkar du inte ha så mycket kunskaper om marsvinsavel och så, hade varit bättre för din del och marsvinens del om du läst på mer innan, skaffat mer kunskaper mm. Inget illamenat, skriver detta enbart i välmening.

Moa-Indra-Limo
2014-01-11 22:16
0

Här är indra #12 ser hon inte väldigt tjock ut, magen sticker ju ut på båda sidorna när hon ligger ner :/

Moa-Indra-Limo
2014-01-11 22:18
0

Jag har läst på jätte jätte myc även om de inte märks men alla säger ju olika jag vet inte vem jag ska tro på, och ni har haft rätt alla andra gånger så jag frågar er :/

emmaaslund
2014-01-11 22:18
1

#13 Det stämmer, dräktiga honor behöver ungefär tre gånger så mycket C-vitamin mot vad de får i vanliga fall. Ge någon grönsak på morgonen och någon på kvällen. Du behöver inte ta upp dem, men sprid ut grönsakerna i buren och övervaka gärna så du ser att den eventuellt dräktiga honan får sin del. Du kan absolut ta upp henne för vanligt gos men eftersom du misstänker dräktighet så var alltid försiktig med hennes mage, stötta den vid lyft och var extra varsam när hon ska ner i buren igen så hon inte hoppar ur din famn. När/om magen fortsätter växa så minskar du lyften och låter hennes kropp och mage vila. De sista 2-3 veckorna tar jag bara upp honan för vägning eller andra små "fix".

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Moa-Indra-Limo
2014-01-11 22:19
0

Oj glömde bilden i #15!

emmaaslund
2014-01-11 22:22
1

#18 Hon är absolut inte överviktig. Det är ett ungt marsvin som växer.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Teddymarsvinet
2014-01-11 22:27
0

Får jag fråga i vilket syfte du tar kullen?

/p>

Moa-Indra-Limo
2014-01-11 22:33
0

Tack #17 #19. Ursäkta #20 jag är efterbliven jag fattar inte frågan, verkligen ledsen men kan du ställa frågan så att en efterbliven 12åring förstår :)

Svarttusch
2014-01-11 22:43
3

#14 Visst kan man tycka att TS borde läst på innan, men det är lite för sent för det just nu då marsvinen redan gått med hane och eventuellt är dräktiga. Det bästa vi kan göra nu är att besvara de frågor hon ställer istället för att skuldbelägga. Jag tror TS förstår snart att hon borde gjort annorlunda, men gjort är gjort. 

Jag föreslår TS att du försöker läsa på så mycket det bara går nu! Visst borde du gjort det innan, men bättre nu än inte alls. Det finns flera Artiklar på sajten som är bra att läsa. Och våga fråga! Det kan bli lite hårda ord från några ibland, men det är för att vi är många som bryr oss om marsvinen. Och ta inga fler kullar utan att läsa på ordentligt :) Försök få kontakt med en erfaren uppfödare som du kan ställa frågor till som du eventuellt inte vill fråga på ett öppet forum.  

Jag tror att #20 undrar av vilken anledning du vill avla, om du har något mål med kullen, även om jag tycker detta är lite OT för tillfället.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Denna kommentar har tagits bort.
Teddymarsvinet
2014-01-11 23:00
2

Du är absolut inte efterbliven! Det är jätte bra att du frågar här på MiF så du får råd & förhoppningsvis svar på allt du undrar kring dräktigheten & dina honor. :D Jag undrade vad du skulle använda ungarna till, varför du tar kullen! :)

/p>

Moa-Indra-Limo
2014-01-11 23:03
0

Förhoppningsvis får jag behålla alla, annars vill min kusin gärna ha två små grisar :)

Teddymarsvinet
2014-01-11 23:15
0

Öka c-vitaminen, ge den pellets mängden du brukar & ge havregrynsgröt någon gång i veckan om de behövs, väg dom en gång i veckan så du håller koll på vikten & se till att dom har fint hö & färskt vatten. Så mycket komplicerare är det inte. Jag tror att allt kommer gå bra! :) Förstår att det är jobbigt med alla sidor där det står olika infon på, men här får du oftast väldigt duktiga svar. Då får vi hålla tummar & tår på att en blir en liten pojkbebis! :D

/p>

Moa-Indra-Limo
2014-01-11 23:29
0

Japp :) hur myc bör dem gå upp per dag typ? Elr vet man de?

Moa-Indra-Limo
2014-01-11 23:30
0

Upp i vikt alltså ;)

Moa-Indra-Limo
2014-01-11 23:33
0

Elr oj hur myc bör dem gå upp i vikt per vecka menar jag

Onyxia
2014-01-11 23:52
6

#24; Det är verkligen ingen som kallat dig något av det :) Det är inte någon som kommer att göra det heller. Som sagt: gjort är gjort. Eventuellt skulle du kunna ta bort hanen redan nu och hoppas på att dina honor inte har blivit dräktiga än. Så får de växa på sig lite till, både till ålder och till kroppsmassa och du hinner tänka igenom ditt beslut en gång till. Jag brukar vänta med att para mina honor till de åtminstone är minst 10 månader gamla och är i toppkondition kroppsmässigt, men det är bara hur jag brukar göra och ingen allmän "regel".

Det föreligger stora risker med marsvinsavel och det är därför alla liknande avelstrådar engagerar många medlemmar här på forumet. Det är viktigt att inte ta för lättvindigt på det, det är många erfarna som icke erfarna uppfödare som förlorar sina honor i avelskomplikationer varje år. Att ha två dräktiga honor samtidigt kan också medföra risken att, om de är olika långt gångna, ändå föder i anslutning till varandra - vilket ju då gör att den ena kanske föder för tidigt.

När jag själv var 12 år, tänkte jag att det skulle vara himla kul med marsvinsungar som ju är så söta. Jag parade därför en av mina honor med en av mina hanar. Tyvärr slutade det i absolut tragedi när jag en morgon fick se min hona ligga död bredvid fem döda ungar. Idag är jag "vuxen" och har börjat med uppfödning igen, men idag med massor av erfarenhet och kunskap i bagaget. Och idag vet jag att varje gång jag parar en hona kan det värsta hända.

För någon månad sedan postade du en tråd med frågor om avel. Du fick då många bra svar och jag puttade upp Marsvin iFokus egna Artiklar om avel som är väldigt bra och välskrivna. Återkom gärna till dem igen, skriv gärna ut dem och ha dem nära till hands. Lycka till!

SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy

Teddymarsvinet
2014-01-11 23:54
0

Det är lite olika, ska kolla om jag kan hitta ett diagram från Humlas dräktighet så du kan se på ett ungefär:)

/p>

Teddymarsvinet
2014-01-12 00:09
0

Dålig bild, men hittade papperna iallefall, inte riktigt dessa jag letade efter. Men här har du min honas viktuppgång. :)

/p>

bohan85
2014-01-12 00:31
0

Lite OT kanske, men om ett dräktigt marsvin måste tas till veterinären pga dräktighetskomplikationer ex. ungar sitter fast, går sådant på försäkring?

Mirinda
2014-01-12 00:50
3

Jag tycker absolut inte att någon av dina honor ser överviktig ut. Banta någon av dem ska du inte göra.

Här finns många erfarna uppfödare som kan ge dig råd och stöd. Det finns de som varit lika nya med marsvin som du och så har en hona eller rent av två antingen varit dräktiga när de kom eller parats av misstag.

Jag har följt flera sådana trådar här, där väldigt osäkra ägare till honor lotsats steg för steg genom dräktighet och förlossning.

Så ta det lugnt och lita på råden du får här. Försök att inte ta illa vid dig över frågor som ställs. Ibland låter någon mer ifrågasättande än den egentligen är. Alla vill hjälpa dig i alla fall. Det är jag övertygad om.

Lycka till!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Fridaaaa
2014-01-12 09:57
0

#22 Ja klart att man ska besvara frågorna, och jag har definitivt inte försökt skuldbelägga någon.

Och uppenbarligen är TS 12 år, frågan är då: vart är föräldrarna? De ska ju ha största ansvaret. Som med behöver ha kunskaper i detta läget? Hmm..

TS: Jag önskar dig all lycka och hoppas verkligen att det går bra, att ev dräktighet går bra.

När jag haft kull, har jag vägt hona ca 1 gång/vecka, ev oftare om jag misstänker att det är något som inte stämmer.
Gett lite mer kraftfoder samt grönsaker. Tagit det lugnt.
Honorna kan gå tillsammans när de får ungar, men gäller också nu om det blir ungar, att det är stor bra bur, för det kan ju  bli 1-4 ungar/marsvin (ibland fler också men är de vanligaste antalen).

#28 Omöjligt att säga, beror på hur många ungar det blir osv sedan växer dina marsvin fortfarande. Så länge de ökar är det bra. Men du behöver inte väga dagligen. Räcker några gånger/vecka, kanske var tredje dag eller 1-2 gånger/vecka.

Överviktiga är inte dina honor, som någon/några redan sagt. Jag trodde först min selfhane var det, eller ja, han såg överviktig ut men vägde bra men är hans kroppsform helt enkelt 🙂 Och växande marsvin blir sällan tjocka.

Men bra av dig att fråga här👍