Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 485 ggr
Mior
0

dräktig

Jag funderar på om ett marsvin är högdräktig och man har känt ordentliga sparkar hela tiden, dom riktigt lever rullan där inne och det helt plötsligt är lugnare och man bara känner kanske två "sprattelsparkar" där inne på dag 68,är det förlossningen som börjar snart eller borde man bli orolig?

Hon har gått upp 400g än så länge och är jättestor..

emmaaslund
0

Om ungarna är starka och lever loppan så är ju det jättebra. Orolig tycker jag inte du ska bli om du inte misstänker att honan är dålig. Jag har hört att ungarna lugnar ner sig något dygn innan förlossningen och att de då vänder sig rätt och förbereds för att komma ut. Om hon är på dygn 68 nu så räknas hon som högdräktig och ungarna kan ju i stort sett komma när som helst :)

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Mior
0

Tack så mycket för ditt snabba svar! :)

Ja jag tycker dom borde komma snart och att det är några stycken med tanke på att hon gått upp så mycket och är så stor.

Hon orkar ju knappt gå längre och är jätte bredbent eller vad man ska kalla det, gungar åt sidorna när hon går.
Hon ligger väldigt mycket men är pigg och väldigt matglad.

emmaaslund
0

#2 Det låter kanon, precis så som det ska vara. Fortsätt hålla koll så att hon äter ordentligt med hö och lägg det gärna vid hennes favoritplats, för precis som du säger så ligger de ner mycket och då tycker jag de ska få ha höet nära till "hands" :)

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Mior
0

har känt att det rör sig försiktigt långt ner på magen precis vid "utgången" så jag hoppas hoppas dom små kommer snart