Olika sorters ringorm?
Har en undran men drar lite bakrundsfakta först…
Fick höra om en hen som har marsvin och har nu fått konstaterat Ringorm på halsen. Hen har troligen fått det av hens syskon som går på ridskola där dom nu har Ringorm. Jag vet att Ringorm kan ligga latent på marsvin men då marsvinen kommer från oss så borde vi ha märkt något under åren vi haft dom. Vi har så många olika djur å föder upp en hel del så det borde märkts förr el senare…
Enl doktorn så smittar det inte mellan personer och tvätta alla kläder i 60 grader behövdes inte heller.
Snart börjar skolorna och ungdomarna träffas igen. Kommer inte det dras runt i såfall? Vill absolut inte få in det till oss och det är förödande att få in det till andra ställen som har djur med allt vad sanering innebär…
Min fråga är alltså: Finns det olika Ringorm? Finns det sån som dr säger som inte smittar mellan människor och behövs inte textilier tvättas i 60 etc?? Är precis emot vad jag alltid lärt mig!
Ja, det finns en mängd olika typer av svampar som orsakar Ringorm. Vissa smittar bara mellan människor, andra smittar mellan djur och människor. Det finns också sådana som smittar mellan djurarter och sådana som "föredrar" en särskild djurart.
När du skriver att de har Ringorm på ridskolan antar jag att du menar på hästarna? Först tolkade jag det som att det gått runt bland eleverna där men i så fall hade det ju varit ologiskt att läkaren påpekade att det inte smittar mellan människor.
Så, vilken sanering som krävs och vilka i omgivningen som behöver behandlas beror helt på vilken typ av Ringorm det är. Dessvärre kan jag inte så mycket om det att jag vet om det finns någon typ som hästar får som smittar direkt till människa men inte mellan människor.
Marsvin kan tydligen vara bärare men jag undrar hur vanligt det är… Det finns nog inte så många studier om det men i en som jag läste var 5 av 101 marsvin tysta bärare.
Fast som jag har hört så är Ringorm en sk zoonos- dvs den kan smitta mellan djur till människa OCH från människa till djur. Vad jag vet- så finns den i två varianter där den ena är mer agressiv än den andra. Som jag förstått det är den mer vanlig på ex lantbuksdjur och katt- men kan givetvis gå på andra djur också.
Vad som ev skiljer mellan dessa är eg bara saneringsfrågor som jag förstått det och att den snällare varianten enbart kan smitta vid direktkontakt, ex att man sköter om sin häst som har det… kan ha fel här. Men båda varianter kräver medicinering samt mkt sanering- iallafall när det är djur involverat, men har också hört om enbart behandling med salva på människor…
Det är dock inte särskilt vanligt att det smittar från människa till människa - antagligen pga att vi i brist på päls inte blir så attraktiva som smittgrund. Vissa djurslag sägs vara mindre benägna att få Ringorm ex människa och hund har jag hört…
Så i kort bör hen om Ringorm är konstaterat vara ytterst försiktig med att hantera sina marsvin då de lätt smittas…
#2 Det finns långt mer än två sorter men det är förstås så att vissa är mycket vanligare än andra. Och som sagt, vissa är zoonoser, andra sprids bara mellan människor.
Läs under "Dermatofyt-infektioner" (ringorm orsakas av dermatofyter) och under "Svampinfektioner i huden (övriga kroppen)". För att veta hur man ska bete sig avseende kontakt med andra människor/djur samt vilka som ska behandlas måste man ta reda på vilken svamp det är. Vet dock inte hur man inom sjukvården förhåller sig till att göra sådana utredningar, har aldrig råkat ut för det. Jag tycker det står otydligt om ifall de arter som människan får från ett djur kan smitta mellan människor men med tanke på läkarens svar gissar jag att de inte gör det. Jag vet heller inte om människan överhuvudtaget kan smitta vidare (t.ex. från häst till marsvin här) eller om marsvinet behöver komma i direkt kontakt med hårstrån från hästen.
Om ni tycker att jag verkar vara smått galen i Ringorm så kan jag bekräfta att jag är det… ;-) Tycker det är jättespännande att ta reda på hur det verkligen är, eftersom många har hört olika saker. Har en del veterinärmedicinska böcker men tyvärr står det inte direkt något om marsvin i dem. =(
Lite ot, men när jag var yngre så red jag en häst nga dagar i veckan, som stod i ett privat stall. En dag upptäckte jag stora kala fläckar över ryggen. Ringde ägaren som tog ut vetten, skrapprover togs. När svaren kom ringer ägaren mig och säger: det är då det märkligaste-hon har fått marsvinssvamp….vem har marsvin?! Ja, jag hade hela rummet fullt hemma!! :) Nu senare har jag förstått att det måste varit Ringorm hon fått.
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu

Så om hen umgås med andra djur el människor så smittar hon inte eller? Känns lite olustigt då dom går på en skola med fullt av djur och jag antar att varken skolan el jag vill få hem det…
#5 Njae, utifrån det PiggieVille skriver i #4 så verkar hen ju - oavsett om hon själv kan vara en smittkälla eller ej, det får någon annan svara på - vara en indirekt överförare av smittan. Alltså genom att överföra smittan via svamppartiklar som fastnat på hästarnas/marsvinens hårstrån och hudflagor som i sin tur har fastnat på hens kläder, skor, händer mm.
Kan Ringorm smitta från männikor till djur??
Better than a thousand hollow words is one that brings peace

Skolan har startat och det är bara att hoppas att mitt barn inte drar hem något… Är uppfödare och vi har en hel gård m djur. Vore förödande att få hem!